De Vitesse ligt te lossen bij de asfaltcentrale langs het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat bedrijf moet tientallen jaren terug een vooruitziende blik hebben gehad met het kiezen van deze eersteklaslocatie gezien de niet aflatende wegwerkzaamheden die rond Utrecht plaatsvinden.
Zithoek, eethoek, keuken en kantoor lopen in elkaar over. (foto’s Hans Heiligers)
Wat meteen opvalt aan de Vitesse is het volmaakte schilderwerk en meestal wijst dat naar nog meer kwaliteit aan boord. Ons voorgevoel wordt niet afgestraft: de schipper heeft oog voor detail en de bewijzen daarvan vind je op alle plaatsen terug. Voor we daarover uitweiden maken we tijdens de koffie uitgebreid kennis met Peter Versluis en zijn vrouw Rika Vlot. Peter is geboren op de spits Ar-Al en heeft na zijn schooltijd nog zeven jaar bij zijn ouders gevaren. Daarna trad hij in dienst bij Van der Sluijs. Hij kijkt nog steeds met veel plezier terug op de periode dat hij heeft gevaren op de Dongestroom, de Gouwestroom en de Geulstroom.
Stap terug
In 1989 werd de weg ingeslagen naar zelfstandigheid. Het was niet alleen een grote stap vooruit maar vooral veel stappen terug. Het schip waar het echtpaar van afstapte, was zes jaar jong en het schip dat ze kochten was 25 jaar oud. Ook moesten ze de betekenis van de naam nog trotseren die toen op het schip stond: Hazard (risico). Rika besloot meteen die naam te wijzigen in Vitesse.
Helaas heeft elk voordeel ook zijn nadeel, aldus de wijsheid van een bekend Nederlander. Als de Vitesse ergens aanlegde, werd van de bemanning verwacht dat ze alles konden vertellen over het wel en wee van de gelijknamige voetbalclub. De bestaande woning van het schip vroeg bijna schreeuwend om verbouwing en werd daarom meteen na de koop geheel afgebroken en opnieuw gebouwd.
Na ruim zes jaar werd het nogmaals tijd voor een andere woning. Maar dan wel eentje op een ander schip. Die gelegenheid deed zich in 1997 voor toen de Isala 5 te koop werd aangeboden. Ook toen liet de familie Versluis haar principe gelden: je hebt op het moment van een koop dé gelegenheid om alles gelijk goed te doen. En dat deden ze: er werd een nieuwe woning gebouwd op de tweede Vitesse.
Stapeltje foto’s
Als het zo uitkwam, werd in de loop van 2006 wat vaker en met meer belangstelling gekeken naar het aanbod van bestaande schepen. Toen dit serieuze vormen aannam, bleken twee zaken steeds boven water te komen: de prijs die gevraagd werd en de benodigde kosten om de woning te laten aanpassen aan de eigen wensen. Het rekenwerk gaf een uitkomst die heel duidelijk wees in de richting van nieuwbouw. Het laatste duwtje in de rug naar een definitief besluit kwam voort uit het gesprek dat Peter en Rika hadden met hun zoon Jurian, die al een paar jaar aan boord is. Deelname aan de VOF Vitesse en op termijn zicht op een eigen schip matchten goed met zijn toekomstbeeld.
Ze vonden een koper voor hun schip dat nu verder vaart onder de naam Valencia. Ze plaatsten januari 2007 hun handtekeningen onder een turnkey-overeenkomst met VeKa voor hun eerste nieuwbouw-Vitesse. Een andere handtekening kwam onder het contract van de tijdelijke huur van een woning in Werkendam. Daar ontdekte Rika met veel plezier hoe gezellig het is om een tijdje dicht bij je ouders te wonen.
De eerste kennismaking met het door VeKa ontworpen casco van hun nieuwe schip geschiedde via een stapeltje foto’s van de secties die op dat moment gereed waren. Niet lang daarna ging Versluis zelf eventjes naar China. Hij deed dat met zijn zonen Peter en Jurian. Helaas lukte het broer Gerben niet om op tijd een visum te krijgen. Hoewel de ponton tijdens de zeereis een orkaan op zijn route trof, is het casco gezond aangekomen. Als voorbereiding tot het geslaagde schilderwerk is het casco bij Den Breejen in Dordrecht gestraald.
Moeiteloos
Ondertussen komt er van de kraanmachinist een seintje dat de Vitesse moet verhalen, ze moet 180 graden rond. Dat wordt toch eventjes goed opletten om die 110 meter midden op het Amsterdam-Rijn kanaal van richting te veranderen. Versluis ziet op zijn radar dat het kanaal ter plaatse 120 meter breed is. Daarbij is de inham van de losplaats meegerekend.
“Geen enkel probleem”, zegt hij. De benodigde power wordt geleverd door de Caterpillar C3512 van 1835 pk bij 1600 toeren. Voorop komt nog bijval van de door een Caterpillar C18 van 608 pk aangedreven boegschroefinstallatie (van Van Wijk). Die gezamenlijke inspanning zorgt voor een moeiteloze manoeuvre die eindigt met een finale van de spudpalen (DMC). Meteen blijkt ook dat de aan boord opgestelde camera’s uiterst functioneel zijn. De beelden staan vlijmscherp op de schermen en dat komt goed van pas; het achterschip moet in een inham.
Geheimzinnig
De communicatie-/navigatieapparatuur is geleverd door Dacom uit Werkendam. Dat is tevens de werkplek van Peter Versluis jr. Natuurlijk heeft hij met heel veel plezier met zijn vader en broers nagedacht over de elektronica. Er zijn tien vaste cameraopstellingen en in de mast is een ‘dome’ (bolletje) geplaatst. Die camera kan 360 graden rond en heeft een enorme zoom, die de verrekijker op achterstand zet. Als noviteit heeft Dacom het camerasysteem via quadboxen en het netwerk gekoppeld aan alle beeldschermen die aan boord zijn. Overal kun je het gewenste beeld oproepen en weergeven.
De beelden kunnen ook worden geëxporteerd naar het internet of een gsm: handig als je ergens ligt en zelf niet aan boord bent. Op afstand kun je alles in de gaten houden. Ook nieuw is dat alle camerabeelden automatisch drie weken lang worden opgeslagen.
De mast op het achterschip trekt meteen de aandacht vanwege de bijzondere uitvoering. Er staan bovendien twee satellietbollen op, waarvan er één dienst doet voor de ontvangst van televisiebeelden. Over de andere bol doet Dacom nog wat geheimzinnig omdat het nog een proefopstelling betreft. Versluis jr. belooft ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen bij Dacom.
Virtuele rondgang
De inrichting van het schip, het stuurhuis en de lessenaar is afgeleid van een eerste ontwerp van Peter Versluis sr. Hij heeft met veel geduld in een 3D-programma het complete schip getekend met daarin alle opstellingen. Anders gezegd: nog voor het schip was aangekomen hadden hij en Rika al een virtuele rondgang gemaakt door hun woning en stuurhuis. Er is veel bedacht, aangepast en veranderd. De woning kreeg een extra hoogte van vijftien centimeter. Uiteindelijk is er een mooie open woonruimte ontstaan met een notenhouten vertrekpunt waarin naast de keuken (Versteeg Keukens) en de living ieder zijn eigen ruimte heeft.
Voor Rika is een royale hoek ingericht voor haar piano en Peter heeft er een open werkplek met zijn kantoor. Hoogendoorn is er in geslaagd de 3D-fictie om te zetten in een glanzende werkelijkheid. De lessenaar in het stuurhuis (Kampers) is uitgevoerd in glanzend zwart, antraciet en rvs. In combinatie met een door Rika bedachte en gedurfde combinatie van paarse vloerbedekking en dito leren bankbekleding mag het geheel als zeer geslaagd worden betiteld.
Kleindochter Erika Hovestadt heeft het schip gedoopt, de eerste reizen zijn reeds gemaakt. Peter Versluis heeft voor de bevrachting al meer dan twintig jaar een prima band met Rhenus. De tweede thuishaven van de Vitesse is Basel. Zoon Gerben die nog op school zit, vliegt daar zo nodig iedere twee weken heen. Zijn recordaankoopprijs voor een Easyjet-ticket staat op 21 euro, grapt hij.
(Hans Heiligers)