LNG London eerste LNG-bunkerbinnenvaartschip in West-Europa

0

Er zijn weliswaar drie of vier zeegaande bunkerschepen die LNG kunnen leveren, maar de LNG London van eigenaar LNG Shipping is het eerste binnenvaartschip in West-Europa dat dat kan.

Het 1.702 ton metende bunkerschip heeft de ietwat afwijkende afmetingen van 110 x 15 meter. Met deze breedte konden de vier vacuüm geïsoleerde tanks met een inhoud van 750 kuub per stuk geplaatst worden.

De tanks liggen onder het dek, zodat ze niet beschadigd kunnen worden door vallende voorwerpen. Die bescherming geldt ook voor de vier lospompen, elk met een capaciteit van 165 kuub per uur, die aan boord staan opgesteld onder een ijzeren kooi.

Een innovatief transfersysteem maakt LNG-levering aan zeegaande schepen, bunkerschepen en opslagterminals mogelijk, waarbij drie koelmachines een temperatuur van -160°C garanderen.

Twee Caterpillar 3508 DI-TA elektronische motoren van 1.065 pk elk zorgen voor de voortstuwing. Victrol is de safety and quality operator, waarbij de LNG London in charter voor Shell London in het ARA-gebied ingezet zal worden.

Vacuümtanks

“In 2017 zette INEC de ideeën voor een LNG-binnenvaart(bunker)schip van het Luxemburgse bedrijf LNG Shipping op papier. Zes maanden later werden in India de vier speciale en kwalitatief hoogwaardige tanks gebouwd. Ik heb in de hele wereld maar vier
fabrikanten gevonden die ervaring hadden met de bouw van deze vacuümtanks”, begint projectleider Peter Maes zijn verhaal.

“Van eind 2017 tot mei 2018 werd op de Roemeense werf Drobeta Turnu Severin in Servernav het casco gebouwd. In juli 2018 werden in Constanta de tanks ingebouwd en de dekken gesloten.

Na een sleepreis arriveerde het casco eind augustus bij TeamCo Shipyard in Heusden. Daar werd het bunkerschip volgens het bestek van eigenaar LNG Shipping in zeven maanden tijd afgebouwd. Vervolgens zijn we zo’n twee maanden in Zeebrugge bezig geweest met testen.”

De LNG London is zeer manoeuvreerbaar dankzij twee Veth Jet-thrusters van 1.050 pk elk en een Veth Bow-thruster van 600 pk.

Beste alternatief

De Stirling Cryogenics-koel­machines zijn onmisbaar aan boord, aangezien het aardgas vloeibaar wordt gemaakt door het te koelen tot een temperatuur van -160°C. Dit leidt tot een afname van “het volume met een factor 600, waardoor het beter geschikt én veiliger is voor opslag en transport.

Tahir Faruqui, algemeen directeur van Shell Global Downstream LNG: “Met de bouw van de LNG London tonen wij onze toewijding ervoor te zorgen dat er een veilige en betrouwbare manier is om te kunnen voldoen aan de toenemende vraag naar schonere brandstof. In onze vloot beschikken wij nu over drie binnenvaartbunkerschepen.”

De IEA (International Energy Agency) verwacht tussen 2016 en 2022 een groei van 14 procent van het gebruik van LNG in de transportsector. Het is momenteel het beste alternatief voor diesel en stookolie in deze sector; schepen die op LNG varen zijn stiller en hebben vrijwel geen uitstoot van fijnstof en zwaveloxide.

Veiligheid

“Er is veel aandacht besteed aan veiligheid op het bunkerschip. Niet alleen op het gebied van een groot aantal onderdelen en de brandbeveiliging, maar ook met de bemanning. Eigenaar LNG Shipping heeft zelf de opleiding van de bemanningsleden verzorgd, zodat er op de LNG London hoogwaardig gekwalificeerd personeel werkt met de nodige ervaring op het gebied van het transport van LNG, LPG en van bunkering. Dat is ook nodig, want de LNG London is misschien wel het moeilijkste en meest ingewikkelde binnenvaartschip van West-Europa”, aldus Peter Maes.

tekst en foto’s: Jan Hoek

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.