- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMooiste baan in de haven

Mooiste baan in de haven

- Advertentie -

Delen

De roeiboten waar het in 1895 allemaal mee begon, hebben inmiddels plaatsgemaakt voor moderne vastmaakboten en de uitkijktoren van het pand aan de Heijplaatweg in Rotterdam doet sinds de opkomst van radiocommunicatie ook geen officiële dienst meer. Tijden zijn veranderd. Maar de passie voor het werken in de Rotterdamse haven is onverminderd aanwezig bij de roeiers van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE). Stuk voor stuk vakmannen. Die het leuk vinden om met hun handen én hun hoofd te werken.

Ramon Crans startte dertig jaar geleden als leerling-roeier bij de KRVE. Inmiddels leidt hij als praktijkopleider beginnende roeiers op, is hij hoofd opleidingen en voorzitter van hun eigen pensioenfonds. “Toen ik als jong broekie bij KRVE binnenstapte, wist ik al dat ik me voor lange tijd wilde verbinden aan de vereniging. Zo werkt het hier. Je volgt een volledig betaalde, intensieve maar waardevolle opleiding voordat je zelfstandig als roeier aan de slag kunt gaan. De vereniging investeert veel tijd en geld in jouw toekomst. Daar begin je niet aan als je op zoek bent naar een vluchtig baantje.”

Roeier voor het leven

De lange loopbaan van Ramon binnen KRVE is geen uitzondering. “Roeier ben je voor het leven.” Niet voor niets werkt het overgrote deel van de ruim 280 roeiers in veel gevallen al tientallen jaren voor de vereniging. Roeiers, ook wel bootmannen genoemd, zorgen er onder andere voor dat zeeschepen veilig en solide worden af- of ontmeerd.”

“Noeste arbeid, waar je niet per se spierballen voor hoeft te hebben, want tegenwoordig kunnen de bootmannen gebruikmaken van allerlei hulpmiddelen die het werk lichter maken. Zo ontwikkelde KRVE eigen winchauto’s die de roeiers vanaf de kade met een trekkracht van wel 1.500 kilo kunnen ondersteunen.

“Ik ben zelf ook geen Schwarzenegger, maar het is wel belangrijk dat je fit for the job bent”, aldus Ramon. “Daar bedoel ik mee dat je bereid bent hard te werken, er niet voor terugdeinst om ook tijdens extremer weer het water op te gaan en dat je het aandurft om met je kleine vastmaakboot tussen de wal en een zeeschip je werk te doen.”

“Als je houdt van dit soort avonturen, is werken als roeier een droom die uitkomt. Het geeft me altijd, ook na al die jaren, een enorme kick om zo’n megaschip zelfs in de heftigste storm veilig af te meren.”

Zij-instromers

Ramon startte in 1993 bij de roeiers. In 2007 kreeg hij de kans om zijn kennis en ervaring als praktijkopleider over te brengen op beginnende bootmannen. Dat kunnen schoolverlaters zijn, de minimale leeftijd om te kunnen starten als bootman is 18 jaar, maar er melden zich ook geregeld zij-instromers uit bijvoorbeeld de zee- en binnenvaart aan voor het werken/leren BBL-traject bij KRVE.

“Wij spreken ook weleens van een gildesysteem. Ik heb het ambacht geleerd van mijn voorgangers en zie het als mijn taak om mijn kennis door te geven aan de nieuwe generatie.” Het opleidingstraject duurt drie jaar. In die periode schuif je één dag per week aan in de schoolbanken van het STC en de overige vier dagen worden de leerling-roeiers volledig ondergedompeld in de praktijk.

Een mooie herinnering van Ramon aan het begeleiden van leerling-roeiers dateert van nog niet al te lang geleden. Onlangs werd een aantal van ‘zijn jongens’ ingeschakeld om het grootste schip ter wereld, de 382 meter lange Pioneering Spirit, af te meren aan paal 92 op de Tweede Maasvlakte. De dag erop mochten ze aan de slag met het afmeren van zeilschip Stad Amsterdam, van ‘slechts’ 66 meter, in de Rijnhaven. Twee uitersten, twee uitdagende situaties en twee onvergetelijke ervaringen voor de beginnende roeiers.

Mede-eigenaar

Tijdens het BBL-traject zijn de studenten in loondienst bij KRVE. Na het afronden van de leerperiode kunnen ze middels een lidmaatschap toetreden en daarmee participeren ze zelfstandig in de vereniging. De nieuwe leden zijn daarmee mede-eigenaar van KRVE.

Ramon: “Dat betekent niet alleen dat je meepraat over de toekomst, maar ook letterlijk meedeelt in het succes en de tegenslagen. Zo hoef je niet in je eentje aan je toekomst te bouwen, maar doe je dat samen met al je collega’s. Tijdens de beginperiode van het lidmaatschap groeit je aandeel in het bedrijf, tot aan een bepaald punt waarna iedereen gelijk is. Daarnaast krijgen alle leden ruimte om zich te ontwikkelen, als daar behoefte aan is tenminste.”

Want Ramon heeft genoeg collega’s die er niet aan moeten denken om, al is het maar een gedeelte van hun tijd, op kantoor te zitten. Hun hart ligt op het water. Maar als er wel interesse is om de horizon ook aan de wal te verbreden, dan kan dat.

“Laatst had ik een week dat ik op woensdag als praktijkopleider theorieles gaf in ons eigen leslokaal, op donderdag een hele dag het water op ben gegaan met de jongens om me vervolgens op vrijdag uit hoofde van mijn functie als voorzitter van het pensioenfonds te melden voor een overleg bij De Nederlandse Bank. Die afwisseling vind je nergens anders en vind ik machtig mooi!”


Zie je een baan als roeier wel zitten? Dan is dit je kans! Je hebt tot 1 maart de gelegenheid om te solliciteren naar deze uitdagende functie. Op 23 augustus start het nieuwe BBL-traject. En verdien je al lerend je geld. Naast je bootmandiploma haal je in deze periode ook onder andere je EU- kwalificatiecertificaat schipper, ADN-certificaat en een VCA-vol certificaat.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -