Amsterdam heeft sinds 1 juni een digitaal trackingplatform voor duwbakken: Poseidon. Poseidon verzamelt locatie-informatie van trackers (zenders) op duwbakken, die wordt gebruikt voor slimme diensten.
Als voorbeelden geeft Port of Amsterdam informatie over de actuele bezettingsgraad van afmeerlocaties voor duwbakken en het volautomatisch afrekenen van havengeld op basis van de exacte verblijftijd. Amsterdam biedt deze diensten als eerste haven aan en heeft dit platform in samenwerking met duwbakkeneigenaren en trackerplatforms ontwikkeld.
Vrije ligplaats
“Voor een duwbakrederij levert Poseidon een aantal voordelen, op zoals het gericht naar een vrije ligplaats varen, wat tijd en brandstof bespaart”, verduidelijkt Port of Amsterdam het belang van het platform. Andere voordelen zijn vermindering van administratieve lasten en betalen naar verblijftijd.
De haven zelf is gebaat bij Poseidon door het inzicht in de bezettingsgraad van ligplaatsen, de automatisering van het havengeld, een betere doorloop van scheepvaart en minder uitstoot in de haven.
Ook beschikbaar voor andere havens
Rob Smit, manager Achterland, Binnenvaart en Spoor van Port of Amsterdam, zegt: “Door met elkaar samen te werken en data te delen kunnen de processen slimmer, sneller en schoner verlopen. Dit scheelt tijd, brandstof en administratieve handelingen. De architectuur van het platform is open en schaalbaar, zodat andere klanten met duwbakken en andere havens deze ook eenvoudig kunnen implementeren.”