Op dinsdag 9 juni verhuist de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht. De nieuwe verkeerspost voor de scheepvaart bevindt zich bovenop het Drechttunnelgebouw, met direct zicht op de zeer drukke scheepvaartroute.
Het oude bedieningsgebouw van de Drechttunnel is aangepast aan de nieuwe bestemming. Bij het inrichten van de verkeerspost is zoveel mogelijk rekening gehouden met toekomstige ontwikkelingen. Zo is de nieuwe nautische centrale voorbereid op het zogeheten corridorgericht bedienen en begeleiden (CBB) op de corridor van Rotterdam naar Duitsland.
Duivelseiland
Bij de aanpassing van de verkeerscentrale is zoveel mogelijk gekeken naar duurzame oplossingen; zo wordt restwarmte van de technische ruimte gebruikt om het gebouw te verwarmen en liggen er op het dak zonnepanelen.
De oude verkeerspost op Duivelseiland wordt afgebroken. Het terrein krijgt een nieuwe bestemming en wordt opnieuw ingedeeld met onder andere een steunpunt voor Rijkswaterstaat, een helikopterplatform en ruimte voor commerciële activiteiten.
Drukke vaarwegen
Op de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht werkt dagelijks een team van vier verkeersleiders. Hun belangrijkste taak is het bevorderen van de verkeersveiligheid op de drukke vaarwegen door het scheepvaartverkeer te begeleiden en te informeren. Jaarlijks passeren ongeveer 150.000 schepen de drukke kruisingen van vaarwegen van Dordrecht.
Bij incidenten en/of calamiteiten te water is de verkeerscentrale samen met meldkamers van hulpdiensten de centrale spil. Ook is de centrale het 24/7-meldpunt voor de waterkwaliteit van rijkswateren in Zuid-Holland en bij grote strandverontreinigingen van Ouddorp tot Noordwijk.
SpiN in het web
Dank u. We hebben er spil zonder web van gemaakt.