Meerdere bruggen in en rond Amsterdam zijn afgesloten of kampen met constructiefouten. De opstapelende problemen zetten de bereikbaarheid van de stad en de regio deze winter zwaar onder druk.
Het Parool heeft het op een rijtje gezet. Zo is de Willemsbrug over de Singelgracht in Amsterdam-West is sinds 9 juli buiten gebruik. De liggers en draaipunten zijn kapot en een spoedreparatie in juli is mislukt. Volgens de gemeente is de schade groter dan gedacht en kunnen er geen standaardonderdelen worden gebruikt voor deze brug uit 1929. Alleen kleine boten kunnen nog passeren; schepen hoger dan 2,90 meter moeten omvaren.
Brug Ouderkerk
De in 2023 vernieuwde Brug Ouderkerk over de Amstel kampt opnieuw met ernstige constructiefouten. Uit onderzoek bleek dat de verbindingen van het draaimechanisme niet sterk genoeg waren, waardoor de koppelbuis beschadigd raakte. Na een tijdelijke reparatie in 2024 wordt de brug vanaf september 2025 volledig aangepakt. Het beweegbare deel wordt geheel opnieuw gebouwd en pas eind maart 2026 teruggeplaatst.
Cruquiusbrug
Ook de Cruquiusbrug bij Heemstede levert problemen op. Eind 2024 bleek de brugklep niet goed aan te sluiten op het landhoofd. Begin 2025 is gewerkt aan een oplossing door een nieuwe deklaag aan te brengen. Toch blijft hinder bestaan: tussen 25 november 2025 en 2 maart 2026 wordt de brug opnieuw voor de scheepvaart gestremd vanwege werkzaamheden van de provincie Noord-Holland.
Nieuwe Meerschutsluis
Daarnaast sluit de Nieuwe Meerschutsluis in Amsterdam-Zuid tijdelijk voor groot onderhoud. Deze cruciale verbinding tussen De Nieuwe Meer en de Schinkel is volgens de gemeente buiten gebruik van 12 januari tot 6 maart 2026, als onderdeel van het Zuidasdok-project.
Toch ook goede bruggen
Tegenover deze acute problemen staat een ander beeld uit technisch onderzoek binnen het Programma Bruggen en Kademuren (PBK). Uit dat onderzoek blijkt dat ook veel Amsterdamse bruggen sterker zijn dan verwacht. Dit gaat echter om de brede, structurele staat van honderden oudere bruggen in de stad, niet om de specifieke bruggen die nu met defecten of grote onderhoudsprojecten kampen.
Waar aanvankelijk werd uitgegaan van de vervanging van circa 850 bruggen, hoeven er nu naar aanleiding van het PBK nog maar 10 tot 20 volledig te worden vernieuwd. De rest kan met renovatie worden opgeknapt. Dit bespaart de gemeente honderden miljoenen euro’s en verschuift de aanpak van grootschalige vervanging naar gerichte renovatie en duurzamer bouwen.
Dit bericht verscheen ook op Infrasite.