- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOp koersMedewerkers behouden door goede communicatie

Medewerkers behouden door goede communicatie

- Advertentie -

Delen

In deze rubriek belicht Koninklijke Binnenvaart Nederland actuele onderwerpen uit de sector.

Het is u vast niet ontgaan dat de binnenvaart net als vele andere sectoren kampt met personeelstekort. Het aannemen en investeren in nieuw personeel kost tijd voor zowel de werkgever als bemanning aan boord. Het uitleggen van de werking van het schip, de lading en de werkwijze kost tijd en energie. Daarnaast wil je ook de nieuwe collega beter leren kennen, waar je voor één of meerdere weken mee werkt en woont. En als dan na verloop van tijd blijkt dat die nieuwe medewerker niet de juiste medewerker is, kan dit als verloren tijd gezien worden en begint het proces weer opnieuw.

Wat u als werkgever zeker wilt voorkomen, is het vertrek van huidige medewerkers omdat ze geen nieuwe bemanning meer willen inwerken. Zeker niet als deze nieuwe bemanning meer verdient en soms nog onervaren zijn ook. Dan is dit misschien de befaamde ‘druppel’ voor huidige medewerkers om te vertrekken.In deze krappe arbeidsmarkt is het van groot belang om als werkgever regelmatig met de medewerkers te spreken over hoe het aan boord toe gaat. Niet alleen op werkgebied, maar ook op persoonlijk vlak: wat gaat goed, waar knelt het?

Door goede communicatie tussen werkgever en werknemer kunnen vaak kleine dingen op een eenvoudige manier worden opgelost, nog voordat het grote problemen kunnen worden en medewerkers vertrekken zonder dat duidelijk is waarom. En ook als een medewerker vertrekt: probeer erachter te komen wat de reden nu echt is. Dan kunt u dit meenemen bij toekomstige medewerkers.

Dit helpt bij het behoud van de huidige medewerkers, maar ook om met nieuwe medewerkers goede afspraken te maken, zodat zij goed voorbereid en met de juiste verwachtingen aan boord gaan (en blijven).

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -