Zusjes kiezen zee

0

Hoog als vogels in lucht en helemaal uit China arriveerden in september 2008 de in grijs geverfde coastercasco’s Emuna en Moana in Rotterdam. Bokken van Bonn & Mees wisselden de vier lagen rivierschepen onder hun kiel voor het Waalhaven niveau, waarna werd koers gezet naar Holland Shipyards BV te Hardinxveld-Giessendam voor installatie.

De schepen gezusterlijk naast elkaar.
 

Concordia Shipyards in Werkendam liet de zusterschepen in China bouwen voor de Emuna en Moana Shipping. Survey tijdens de bouw van het project en transport met de Sainty barge lagen eveneens in de handen van Concordia Shipyards.
Schepen en namen die op elkaar lijken en toch verschillend zijn van eigenaar en betekenis. Emuna is de hoeksteen waar de Thora op rust. Moana is een Hawaiiaanse naam en betekent oceaan. In de Maor- taal: ‘kind van de zee’.
En dat ligt dan zomaar bij Holland Shipyards voor de wal, de werf die de Hardinxveldse business weer nieuw leven heeft in geblazen. Nu heeft deze firma met de afbouw van eerdere coasters en rivierschepen al een reputatie, immers Instalho aan de overkant loopt reeds jaren mee. Als we Chris Kornet (belanghebbende in Emuna) aan het woord laten “streeft Holland Shipyards naar een goed product. De firma is open en sociaal naar klant en personeel en je kan er eigen ideeën doorvoeren omdat je er zo dicht bij bent. Bij zee- en binnenvaart weten waar het langs gaat.
Als we de projectleider Leendert Vogel spreken komt dit tot uitdrukking wanneer hij zegt: “Het was een positieve afbouw, problemen lieten zich makkelijk oplossen, onderaannemers realiseerden hun werk in de afgesproken tijd.” Een man van weinig woorden in een dynamische bedrijf dat allround-vakmanschap koppelt aan een dienstbare instelling; typerend voor de flexibele mentaliteit van zijn medewerkers.

Wagenborg
Kapiteins en mede-eigenaars Kornet en Visser staan zelf op de payrol. Ze varen met de Emuna voor Wagenborg, evenals het zusje Moana. Eerste reis van Esjberg naar Schotland en vandaar naar Algerije. Vrijwel geen kinderziekten en ze lopen 12 mijl geladen.

De Emuna passeert Dordrecht.

De Wärtsilä-motoren zijn 1800 kW sterk. Met een Becker-roer in combinatie een Hatlapa-stuursysteem en Alphatron allround navigatie-equipement zijn de schepen uitstekend uitgerust. Het ladinggedeelte is box-shaped. EL-Tec, dat elektrische systemen ontwerpt, bouwt en onderhoudt en tot een compleet energie- en besturingssysteem op een schip realiseert, was voor de min en plus verantwoordelijk. Voor betimmering en comfort tekent, eveneens op beide schepen, De Heer Scheeps- en Interieurbetimmeringen uit Werkendam. Marine Service Noord bouwde de motoren in en De Wiel Services uit Asperen lijnde de installaties uit. De Sizu-diesels produceren de boordenergie.
De afmetingen zijn 90 x 15,20 meter en 4500 DTW groot. De GT-tonnage is 2975.
De schepen zijn wegens het aantal crewleden zodanig ontworpen dat de GT beneden de 3000 blijft. Hierdoor is er geen accommodatie onder de brug gecreëerd, wat overigens als een mooie werkruimte functioneert. De zusjes hebben zee gekozen en zijn onder klasse Veritas gebouwd.

PS Marine Coatings
‘Voordat beide schepen werden gebouwd, is er door een (bekend verfmerk) in China een verfsysteemadvies voor de conservering van het casco en een afschildersysteem voor afbouw Nederland geadviseerd. Echter, bij inspectie door PS Marine Coatings in samenwerking met Cornet Service bleek dat de in China aangebrachte verflagen niet aan de gestelde eisen voldeden. Hierdoor werd het geadviseerde verfsysteem aangepast en diende Cornet Service extra voorbehandeling te verrichten en extra verflagen aan te brengen, aldus PS Marine Coatings.
Tevens werd besloten om in plaats van Hardtop AS het product Hardtop XP te gebruiken voor het afschilderen. Dit is een aflak met een hogere glansgraad en een hoger volumevastpercentage. Hierdoor werd de dekking van de rode lak van de Moana beter en kon het schip in één laag worden afgelakt.
In totaal leverde PS Marine 8500 liter verf voor beide schepen. De gebruikte producten bestaan grotendeels uit twee componenten, zoals; Primastic Universal (primer) Primastic (primer-grondverf) en Hardtop XP. Onder water werd Antifouling Seaquantum Classic aangebracht. Dit is een revolutionair product, waarmee een dokinterval van vijf jaar kan worden bereikt.

Naar Egypte
De Moana, zojuist terug na een paar dagen proefvaren op de Oosterschelde, meert langszij de Ceasar af bij Nobel aan de kaai, voor voorraad en een laatste klus alvorens hij leeg naar Finland stoomt om koper te laden en negen Wärtsilä-motoren voor Turkije. Het koper heeft Egypte als bestemming. Jan Otten heeft geluk, zijn buurman stelt zijn autokraan ter beschikking om de voorraad van Kooiman Shipchandlers aan boord te hijsen.
Het is Jan zijn eerste eigen schip in samenwerking met investeerders. Ofschoon zijn roots in de binnenvaart liggen, ging hij naar de zeevaartschool en voer hij op verscheidene schepen. “Na zes maanden afbouwinspanning en trappen lopen willen we alleen nog bunkeren, wat certificaten in regel brengen en het zeegat uit”, zegt Jan Otten.”Kijken hoe hij zich buiten gedraagt.”

(foto’s Johan de Witte)

We praaien Saskia Otten Baaij ,die aan de verschansing op haar dochter Belle staat te passen. Meevaren? “Nee, nee.” Nooit? “Jawel… dat komt wel weer. Vroeger ging ik ook wel eens mee. Jan en de tweede kapitein Rijk van Dijk doen de reis tot Malta samen, daar hebben ze mij niet bij nodig.”
Voordat we hen behouden vaart wensen en naar de gangway lopen, gooien we nog een balletje op om in Malta af te lossen tot Cairo. Echter ons passagiersniveau blijkt hiervoor niet voldoende.

(Johan de Witte)

Klik hier voor technishe gegevens van de Emuna.
Klik hier voor de Moana.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.