Vorige maand was de feestelijke opening van de overnachtingshaven van Spijk door minister Mark Harbers (IenW). Vanuit Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) was Leny van Toorenburg, beleidsadviseur Nautisch Technisch & Infra, aanwezig bij dit heugelijke moment. Met een moderne autosteiger die zelfs vrachtwagens kan dragen, belooft deze nieuwe haven een welkome toevoeging te zijn.
Samen met de renovatie van de overnachtingshaven bij Tolkamer zullen er zo’n zeventig extra ligplaatsen beschikbaar zijn. Een stap voorwaarts, zij het na een lange tijd van wachten.
Maar zijn deze nieuwe ligplaatsen genoeg om aan de vraag te voldoen? Daar lijkt het niet op. Tijdens gesprekken, waaronder het KBN-spreekuur voor leden komt telkens weer het tekort aan ligplaatsen ter sprake.
Vooral in Duitsland is er een enorme behoefte aan extra ligplaatsen, in het bijzonder langs de Rijn, waar men liever woonwijken lijkt te bouwen dan één enkele ligplaats. In Nederland is het al lastig om ligplaatsen te realiseren, maar in Duitsland is dit nog veel lastiger door complexe procedures zoals het Planfeststellungsverfahren. Tijdens die procedure mogen particulieren hun bezwaren kenbaar maken. Zij hebben over het algemeen geen zin in schepen voor de deur. Maar vanuit Europa zijn er regels, dus die ligplaatsen moeten toch ergens komen. KBN zal daar ook geduldig voor blijven pleiten.
Toch zijn er ook positieve verhalen te vertellen, waarbij het doorzettingsvermogen is beloond. Neem bijvoorbeeld de ligplaatsen aan de Rheinauhäfen in Keulen. Na jaren van roepen en wachten komen er uiteindelijk acht nieuwe ligplaatsen, 38 meerpalen en tien trappen, uitgerust met walstroom.
Als het daar kan, kan het op meer plekken. Een hoopvol vooruitzicht voor de toekomst van de binnenvaart. KBN zal met een lange adem en vastberadenheid de uitdagingen van vandaag aangaan en bouwen aan een betere toekomst voor onze sector.