
Wat een fantastisch signaal gaf de sector weer af tijdens ‘onze’ dag, de Dag van de Binnenvaart, afgelopen 8 november. Door heel Nederland heen mochten we laten zien hoe modern, veilig en belangrijk onze sector is. Van scheepswerven tot binnenvaartmusea, de binnenvaart spreekt tot de verbeelding. Ook het nieuwe seizoen van Binnenvaart Inside ging van start, zodat het publiek op nationale televisie een kijkje kreeg in onze bedrijfstak.
Maar we mogen niet teren op deze geslaagde dag. Het evenement benadrukt de potentie van de binnenvaart, maar laat tegelijk een groot probleem zien: het groeiende personeelstekort. Terwijl we trots onze schepen tonen, weten we als geen ander hoe lastig het is om ze in de vaart te houden.
Vacaturebanken puilen uit. Zonder gekwalificeerd personeel, aan boord én aan wal, blijft de modal shift waar we hard voor werken slechts een term. Dan blijven we in de file staan en halen we onze klimaatdoelen niet.
Imagocampagne
De Dag van de Binnenvaart is geen jaarlijks PR-moment; het moet het startschot zijn voor een dagelijks bewustzijn van werken en leven op het water.
In een recente nieuwsbrief (die u ook kunt krijgen!) van Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) deelden we een bericht over de start van de sectorbrede imagocampagne MPowered, een initiatief van Nederland Maritiem Land (NML). Het is een belangrijke stap naar één herkenbare uitstraling van de maritieme sector.
Tijd om de binnenvaart in het centrum van de aandacht te plaatsen. Tijd om de jeugd in het onderwijs al kennis te laten maken met onze bedrijfstak, om meer jongeren bewust te maken dat werken in de maritieme sector een goede keuze is.
Tijd om nieuwe Tweede Kamerleden te overtuigen van de kansen die de binnenvaart biedt. En tijd voor ons als sector om onze deuren, die we op die ene dag openzetten, het hele jaar open te houden.
Laten we het enthousiasme van de Dag van de Binnenvaart gebruiken als brandstof voor de toekomst. Want wie varen er anders morgen?












