Meer vrouwen aan het werk in de logistieke sector… Dat wil Europarlementariër Caroline Nagtegaal-van Doorn bewerkstelligen. Om te laten zien dat vrouwen hun mannetje staan, maakte ze een serie interviews met zeven ‘Ladies in Logistics’.
Caroline Nagtegaal-van Doorn zit sinds 2017 in het Europees Parlement namens de VVD, ze zet zich in voor transport over land, op zee en in de lucht in de commissies Transport en Toerisme. Als lid van de transportcommissie in het Europese Parlement maakt zij zich hard voor het aantrekkelijker maken van het werk in de transportsector, specifiek voor vrouwen. Haar rapport over dit onderwerp, Ensuring European Transportation works for women, is in een afrondende fase.
Op dit moment is 22 procent van de medewerkers in de Europese transportsector vrouw. Dat kan en moet hoger, vindt Caroline en dan het liefst zonder hiervoor een vrouwenquotum in te stellen. Hoe wil zij de wereld van de transportsector aantrekkelijker maken voor vrouwen? Zij gelooft in het doorbreken van vooroordelen, het wegnemen van obstakels en het zichtbaar maken van rolmodellen. En wie kunnen daar beter over vertellen dan de vrouwen die werken in die wereld…?
In de stuurhut
Caroline Nagtegaal: “Ik wilde mijn input uit de sector halen, maar niet op de gebruikelijke manier op kantoor. Dus besloot ik om hen naar hun werk te brengen en tijdens de rit te interviewen. Zeven vrouwen zijn bij mij ingestapt: een Transavia-piloot, een vrachtwagenchauffeur, een binnenvaartschipper, een treinmachinist, een bevrachter bij de NPRC, een beveiliger van Rotterdam The Hague Airport en een ANWB Wegenwacht-dame. Het zijn zeven leuke video’s geworden waarin zij vertellen over hun werk, wat de drempels zijn die vrouwen ervan weerhouden om in de sector te willen werken en hoe wij die drempels kunnen wegwerken. Het waren boeiende en verrassende gesprekken. Met binnenvaartschipper Clarissa Schapers heb ik overigens het gesprek in de stuurhut gevoerd. Haar binnenvaartschip is haar werkplek én thuis.”
De gesprekken die tijdens het ‘taxiritje’ zijn gefilmd, zendt de politica uit onder de noemer ‘Ladies in Logistics’. Vandaag 8 maart, Internationale Vrouwendag, is de trailer te zien. Vanaf nu verschijnt elke week een aflevering online.
Drempels en obstakels
Het begint bij opvoeding en onderwijs, hoorde Caroline vaak tijdens de gesprekken. Jongens worden op een andere manier getriggerd om te kiezen voor een opleiding dan meisjes. Beroepen zoals treinmachinist, binnenvaartschipper en bevrachter worden nog steeds gezien als mannenberoepen. En ja, het zijn zware beroepen, maar de dames die Caroline heeft gesproken, staan hun mannetje. Caroline: “Dus laten wij zorgen dat meisjes aan de onderwijskant voldoende in aanraking komen met deze banen.”
Een andere drempel is veiligheid. Veiligheid in het werk als je op de weg zit en onregelmatige diensten draait. Dat je veilig kunt tanken en dat er veilige sanitaire voorzieningen zijn. Pesten en intimidatie spelen ook mee. Anno 2023 is het nog steeds niet volledig geaccepteerd dat vrouwen net zo goed ‘mannenberoepen’ kunnen uitoefenen. Helaas zijn vooroordelen hardnekkig.
Vooroordelen
Hoe kun je die vooroordelen ombuigen? Volgens Caroline werkt het om de zeven vrouwen te laten zien in hun werk. Het triggert mensen om anders naar de transportsector te kijken en tegelijkertijd vrouwen te enthousiasmeren voor een baan in deze sector. Presentaties op scholen zorgen ook voor een andere blik op bepaalde beroepen.
Vrachtwagenchauffeur Corina Hamer komt veel op scholen. Dat zorgt ervoor dat meisjes (en uiteraard ook jongens) enthousiast worden gemaakt voor dit mooie beroep. Het bespreekbaar maken en uitleggen waaruit de werkzaamheden bestaan, werkt eveneens.
“Ik hoop in bepaalde sectoren het percentage te verhogen. Dat geldt zeker voor de binnenvaart, een nog steeds door mannen gedomineerde sector. Slechts een handjevol vrouwen volgt een opleiding in deze sector. Dat moet anders!”
Overstap
Daar sluit binnenvaartschipper Clarissa Schapers zich bij aan. Samen met haar man heeft zij een containerschip, de Fixut Maris. Ze was doktersassistent en heeft later voor het werk in de binnenvaart gekozen. Haar ouders waren schippers en Clarissa had altijd geroepen dat zij niet zou gaan varen. En toen kwam Johnny, nu haar man, op haar pad. Hij is binnenvaartschipper in hart en nieren en aan de wal werken was voor hem geen optie. En zij aan wal werken en hij op het schip was ook geen optie voor het paar.
Vandaar dat Clarissa de overstap maakte naar de binnenvaart en vervolgens aan boord haar papieren haalde. In haar werk loopt zij soms tegen vervelend gedrag aan, bijvoorbeeld als een kraanmachinist moeilijk doet bij het laden en lossen. “Frustrerend dat je niet serieus genomen wordt omdat je vrouw bent. Maar aan de andere kant krijg ik, omdat ik vrouw ben, soms ook gemakkelijker zaken voor elkaar.”
“Ik zie dat vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn in onze branche. Goed dat Caroline actief de binnenvaart onder de aandacht brengt.”
Plenty kantoorbanen
Ook Sisley den Besten, bevrachter bij binnenvaartcoöperatie NPRC, werkte graag mee aan de promotievideo’s. Regelmatig legt zij uit dat bevrachten niet per se zwaar werk is. “Er zijn plenty kantoorbanen bij vervoer over water”, zegt Sisley.
Zij ervaart geen obstakels in haar werk, maar merkt wel op dat je als vrouw meer moet bewijzen dat je kennis en kunde in huis hebt dan een mannelijke collega. Ze vindt dat vrouwen meer dan welkom zijn in de transportsector, dus moet er meer gedaan worden om hen enthousiast te maken voor banen in deze sector. Haar adviezen: ga naar scholen als scholieren zich oriënteren op de arbeidsmarkt, gebruik social media om te laten zien dat bepaalde banen niet voorbehouden zijn aan mannen. “Als ik de kans zou krijgen om mijn baan te promoten op de oriëntatiedagen op scholen, sta ik vooraan!”
De trailer: