Koninklijke Schuttevaer: Seine-Nord maakt vier extra sluiskolken nodig

0

Nu in Frankrijk de Seine Nord-verbinding er komt, moet Nederland snel beginnen om de aansluitende infrastructuur op de voorspelde groei van het scheepvaartverkeer voor te bereiden. Koninklijke Schuttevaer pleit daarom voor de aanleg van vier extra sluiskolken, die "hoogstnoodzakelijk zullen zijn en de investering van Frankrijk nog rendabeler maken dan voorzien". De bouw van een extra sluiskolk bij de Kreekraksluizen, de sluizen in Terneuzen, de Krammersluizen en de Volkeraksluizen is daarom een “absolute must”, aldus voorzitter Annemarie Jorritsma vandaag op het jaarcongres van Koninklijke Schuttevaer in Terneuzen.

Voorzitter Annemarie Jorritsma vanmiddag in het Scheldetheater in Terneuzen. (foto MG Redacties)

Wachttijden
Volgens Koninklijke Schuttevaer is in Terneuzen, bij de Kreekraksluizen, de Krammersluizen en het Volkeraksluizencomplex nu al soms sprake van een overschrijding van de wachttijd die door Rijkswaterstaat is vastgesteld op maximaal een half uur. Nederland is het ook aan Frankrijk verplicht om deze knelpunten snel op te lossen om optimaal te profiteren van de Franse investering van 4,2 miljard euro. België pakt op haar deel van de Seine Nord-verbinding al wel de aansluitende knelpunten aan om de vervoersgroei te stimuleren.

Kreekraksluis
Koninklijke Schuttevaer dringt daarom aan op de vier nieuwe sluiskolken. In Terneuzen is de beslissing tot de bouw nagenoeg genomen. De vereniging dringt erop aan om als eerstvolgende de Kreekraksluis in Bergen op Zoom aan te pakken. Daar zijn – door storingen – nu al regelmatig lange wachttijden. Als derde gaan de schippers voor een derde kolk bij de Krammersluizen en pleit Schuttevaer voor het uitzetten van de zout/zoet-scheiding zodat het schutten sneller kan verlopen. Last but not least ziet Schuttevaer graag een vierde kolk (de recreatievaartkolk niet meegeteld) bij het drukste sluizencomplex van heel Europa, het Volkeraksluizencomplex.

Voor deze "broodnodige vernieuwing" van de sluizen is een budget van naar schatting 500 miljoen nodig. "Veel geld, maar slechts een fractie van het Seine Nord-project en de rentabiliteit die dit zal opleveren", aldus Koninklijke Schuttevaer.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.