Havenvisie 2030 van het Havenbedrijf Rotterdam is ambitieus. Er worden weliswaar verschillende scenario’s gehanteerd om de prognoses op te baseren, maar president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf zei bij de presentatie van de Havenvisie op donderdag 19 mei dat het de ambitie is om het hoogste scenario te halen, waarin sprake is van een overslag van 750 miljoen ton in 2030 in Rotterdam.
Daarvoor is wel de inzet van de binnenvaart dringend noodzakelijk. Hans Smits verwacht dan ook heel veel van de binnenvaart. “Ik verwacht een quantum jump als de binnenvaart zich heeft gereorganiseerd.”
Afbeelding uit de (voorlopige) Havenvisie 2030. De rol van de binnenvaart is duidelijk in het achterlandvervoer.
Maar er moet ruimte zijn voor die groei. Die is al heel behoorlijk met de aanleg van Maasvlakte 2, maar er moet nog maar liefst dertig procent meer ruimte worden gewonnen uit het meer efficiënt gebruiken van de bestaande terreinen. Maasvlakte 3 is niet nodig, staat in de (voorlopige) Havenvisie. Voorzitter Wim van Sluis van ondernemersvereniging Deltalinqs gaf bij die gelegenheid aan het daar niet mee eens te zijn. Vooral de industriële bedrijven zouden met name bij uitbreidingen en de door Smits voorgestelde ‘verdichting’ in de knel komen met de ‘milieuruimte’. Hij pleit ervoor om al te beginnen met de procedure voor de aanleg van Maasvlakte 3. In zeker zin kwam Hans Smits hem al tijdens de bijeenkomst tegemoet door de mogelijkheid van offshore overslag te willen onderzoeken. Een optie die in de voorlopige Havenvisie overigens niet wordt genoemd. Smits: “Het is goed dat dit debat de komende maanden wordt gevoerd.”
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid van de Rotterdamse haven noemde Smits de ‘Achilleshiel’ van de Havenvisie. Natuurlijk betreft dat op de eerste plaats het wegennet (de A15, de broodnodige westelijke tunnel onder de Nieuwe Waterweg en de verlengde A4 in het Westland). Die boodschap kreeg Rotterdams havenwethouder Jeannette Baljeu, die mede de visie presenteerde, ook duidelijk mee. Smits voegde daar nog aan toe, kritisch ten opzichte van de landelijke politiek: “Er zijn geen middelen beschikbaar voor een tunnel, er zijn geen middelen voor de A4 en er zijn maar beperkte middelen voor de A13. We moeten dit herzien en desnoods dan maar vooruitlopen op de ontwikkelingen met PPS-constructies (privaat-publieke samenwerking – red.).”
Baljeu vertelde zelf nog geen voorkeur te hebben voor een tunnel, maar verwacht daar dit jaar wel uit te komen met de minister.
Maar het gaat uiteraard ook om de andere modaliteiten. Met name het spoor blijft een knelpunt. De Betuweroute mag er dan liggen, de verbinding met het Duitse net zal niet eerder dan in 2018 drie sporen breed zijn. Volgens beheerder Keyrail kan daardoor 500.000 TEU minder over de spoorlijn. Smits: “Die zullen per binnenschip moeten.” Er blijkt meer weerstand in Duitsland tegen de Rotterdamse ambities te leven, vooral op spoorgebied. Het aloude probleem van de oneerlijke concurrentie van het gesubsidieerde Duitse spoor. “Het vervoer van Hamburg naar Zuid-Duitsland per spoor is goedkoper dan van Rotterdam naar de Duitse grens.” Smits denkt dat het Nederlandse antwoord moet zijn: “Wij hebben de binnenvaart.”
Hans Smits en Wim van Sluis bij de presentatie van de Havenvisie.