Klaar voor woestijnralley

0

Op 24 juli beginnen John Eisinga (eigenaar van het ms Levante en Ponente) en Michel Tijtsma (elektricien bij EMS) aan een ongewis avontuur. De neven vormen het Aqua Team en starten die dag op het strand van Zandvoort aan de Red Sea Challenge, een 7.000 kilometer lange autorally. Speciaal daarvoor schaften ze een Nissan Patrol uit 1991 aan, die ze helemaal hebben opgeknapt en aangepast voor de uitputtende reis. Twee weken later hopen ze in Jordanië op het strand van Aqaba in de Roze Zee te duiken.

John Eisinga en Michel Tijtsma bovenop de Nissan Patrol die het 7.000 kilometer moet volhouden. (foto MGR)

Onderweg stoppen ze – samen met 29 andere teams – op een aantal vooraf afgesproken plaatsen. Eén daarvan is bij twee weeshuizen in Bulgarije, waar de teams speelgoed, kleding, dekens, matrassen, keukengerei en schoolspullen zullen afleveren. Ook bij de grens tussen Syrië en Jordanië wachten de rijders op elkaar. Die grensovergang is namelijk een lastige; de organisatie van de Red Sea Challenge – die al twee eerdere edities organiseerde – heeft bij de plaatselijke autoriteiten een gezamenlijke passage geregeld.

Over land van Noordzee naar Rode Zee

Het is voor John Eisinga wel heel wat anders dan met de Levante containers varen tussen Oosterhout en Rotterdam: met een oude Nissan Patrol van de Noordzee naar de Rode Zee rijden. Michel Tijtsma is als medewerker van EMS gewoonlijk aan boord van schepen in de weer met elektrotechniek. Samen gaan de neven als het Aqua Team het avontuur aan: de Red Sea Challenge, een 7.000 kilometer lange tocht van Zandvoort naar Aqaba, volbrengen.

John Eisinga (35) uit Hendrik-Ido-Ambacht en Michel Tijtsma (36) uit Dordrecht zijn neven. Toen John vorig jaar op tv een reportage over een eerdere editie van de Red Sea Challenge zag, legde dat de kiem voor het Aqua Team. Met oud en nieuw was de deelname een van zijn goede voornemens. Michel was al snel enthousiast om de tocht mee te maken.

Handig
Het is een bonte stoet auto’s: coupés, cabrio’s 4WD’s en micro’s. Het zijn stuk voor stuk oude wagens. Zoals ook de Nissan Patrol uit 1991 van het Aqua Team. De 4-wheeldrive kostte een paar honderd euro. Er zat nog APK op, maar dat was dan ook het enige positieve. Gelukkig zijn John en Michel (die vorige week de hts Elektrotechniek afrondde en door zijn neefjes ‘Koning Elektra’ wordt genoemd omdat nooit vergeefs zijn hulp wordt ingeroepen bij problemen en storingen van elektrotechnische aard) handig; ze hadden heel wat werk. Op elektrotechnisch gebied (“we hadden hier en daar wat storingen”), aan de koppeling, de motor, de 4WD-aandrijving – en ze hebben de wagen ook geschilderd. “We laten de motor kort voor vertrek nog eens helemaal nakijken door Vink Diesel, een van onze sponsors.”
De Patrol heeft geen airco. John: “Ik ben benieuwd hoe het in de woestijn is, met 45 graden.” Michel: “De blazers doen het in elk geval. En de raampjes kunnen open.”

Weeshuizen
Aan de rally is een goed doel verbonden: twee weeshuizen in Bulgarije. Onderweg stoppen de deelnemers daar. De auto’s nemen zo veel mogelijk spullen mee voor de kinderen. Een paar dagen eerder vertrekt ook al een vrachtwagen die goederen er aflevert.
De ralleyteams zamelen daarnaast geld in van sponsors. Als ze samen meer dan 20.000 euro bij elkaar krijgen, kan er een derde weeshuis worden gebouwd: een onderkomen waar de kinderen kunnen wonen als ze achttien zijn geworden.
Indien de andere teams net zo goed zijn in de sponsorwerving als het Aqua Team, komt dat wel goed. John en Michel hebben inmiddels 27 sponsors bereid gevonden hen te steunen. Met geld, materiaal en diensten. “We hopen 2.500 à 3.000 euro op te halen.”
Die sponsors zijn enkele bedrijven uit de binnenvaart. Onder andere Michels werkgever EMS, Vink Diesel, Wave, Delta Bunkerstation en 4COM. Maar ook binnenvaartondernemers en vrienden en familieleden dragen bij. Nieuwe sponsors zijn welkom. Ze kunnen zich tot en met 19 juli aanmelden. “Zelfs nog tot de dag voor vertrek”, zegt Michel. “Maar 19 juli gaan de reclamestickers van de sponsors op de auto.” Alle sponsors worden vermeld op de auto en op de website.van het Aqua Team.

Duik in vijf zeeën
Het is geen race, maken John en Michel duidelijk. “Het gaat niet om de snelste tijd maar om sportiviteit en behulpzaamheid. Aan het eind kiezen de deelnemers wel een winnaar, maar dat is dan het team dat anderen het beste heeft geholpen.” Er gelden wel twee voorwaarden: het team moet de 7.000 kilometer lange tocht binnen twee weken volbrengen en de rijders moeten een duik nemen in alle vijf zeeën die ze onderweg tegenkomen: Noordzee, Zwarte Zee, Middellandse Zee, Dode Zee en Rode Zee.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.