- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKBN boos over plan emissielabel verplicht te stellen

KBN boos over plan emissielabel verplicht te stellen

- Advertentie -

Delen

Koninklijke Binnenvaart Nederland is onaangenaam verrast door de plannen van het kabinet om het Binnenvaart Emissieprestatie Label verplicht te stellen. De brancheorganisatie reageert stelt niet vooraf geïnformeerd te zijn over de brief en nog nooit met staatssecretaris Vivianne Heijnen over het onderwerp te hebben gesproken. KBN wijst erop dat dit voornemen niet strookt met de afspraken die de binnenvaart vier jaar terug met het rijk heeft gemaakt in de Green Deal.

Ook eerdere brieven van minister Harbers over CO2-reductie door de Europese richtlijn om biobrandstoffen bij te mengen in gasolie wezen nooit in de richting die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu inslaat, aldus KBN in een reactie. “Zo hebben we in de Green Deal afgesproken dat de binnenvaart de CO2-uitstoot van de sector door het gebruik van bijgemengde brandstof stapsgewijs gaan terugbrengen tot 50 procent in 2030. Dat is veel concreter dan de CO2 van bestaande motoren te normeren.”

“Ook is het nu niet duidelijk tot welk reductie de norm per KWh gaat leiden. Het binnenvaartlabel is in de huidige opzet een motorlabel een geen scheepslabel, het geeft geen inzicht in de CO2-uitstoot tijdens een reis of op jaarbasis, en dat is toch waar het om gaat.”

Aangepast labelsysteem

KBN heeft onlangs een aangepaste opzet voor een ‘Binnenvaartscheepslabel’ naar het ministerie gestuurd. “Van een label wordt de binnenvaart echter niet klimaatvriendelijker. Wel door concrete stappen zoals bijmengen. Daar wil het ministerie iedere keer echter niet aan en schuift het op de lange baan. Dat is jammer want mede door de inspanningen van KBN hebben we nu een veilige kwaliteit brandstof voor de binnenvaart waarmee we morgen kunnen beginnen om de CO2 echt terug te brengen.”

KBN wil zo snel mogelijk met de staatssecretaris in gesprek over de voorgestelde maatregelen. De brancheorganisatie schrijft het te betreuren het dat die al wel met de Tweede Kamer zijn gedeeld.

KBN had al fundamentele bezwaren tegen de benaming en de opzet van het huidige Binnenvaart Emissieprestatie Label: “Het voldoet niet aan alle afspraken die we daar in de Green Deal over hadden gemaakt. Met name een label voor de emissie per ton kilometer, voor verlader van belang, ontbrak nog. Ook is het geen echt scheepslabel, maar een label voor de motoren.”

Daarom heeft KBN aan TNO gevraagd om een oordeel over het huidige label te kijken en “die komen tot dezelfde conclusies”. KBN heeft de opzet daarom aangevuld. Het idee voor een label komt uit de Green Deal en daar worden voorwaarden genoemd waar het aan moet gaan voldoen. “Die doelstellingen hebben we in het convenant opgenomen.”
Het label moet volgens KBN namelijk bruikbaar zijn voor:

  • Het erkennen van aangepaste motoren die voldoen aan de CCR II en Stage V emissienorm
  • Toekenning op lokaal niveau van voordelen aan schepen met een betere emissieprestatie
  • Het sluiten van vervoersovereenkomsten
  • Financiering door banken en andere financieringsinstellingen
  • Monitoring van de stand van zaken van de emissies in de binnenvaart

Verplichting

Dat binnen het kabinet over de verplichting werd gedacht, was echter niet helemaal nieuw. Eerder dit jaar meldden we al dat het minister Rob Jetten van Klimaat alleen subsidie op waterstof in de binnenvaart wilde invoeren bij “een ambitieuze uitwerking verplichting emissielabel binnenvaart”. Ook toen werd al gesproken van een gemiddeld niveau van label B voor de hele vloot.

Verder opperde Jetten dat CO2-beprijzing van brandstoffen een optie was voor de binnenvaart. Dat zou dan via het ETS2 moeten lopen, het Europese emissiehandelssysteem dat vanaf 2024 in elk geval voor de zeevaart ingaat. Voor de binnenvaart werd toen nog gesproken over een opt-in. Dat zou betekenen dat de sector zelf de keuze kreeg.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -