- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKB wil dat Eurlings bemiddelt

KB wil dat Eurlings bemiddelt

- Advertentie -

Delen

Kantoor Binnenvaart vraagt minister Eurlings van V en W vragen om te bemiddelen in het conflict tussen Franse schippers en de Franse overheid, omdat ook de Nederlandse binnenvaart schade ondervindt van de Franse blokkadeacties. De ASVverklaart zich echter solidair met de stakende schippers in Frankrijk.

Franse schippers blokkeren de grensovergangen met België en een sluis op de Moezel in Frankrijk (de vaarweg naar Duitsland). Kantoor Binnenvaart steunt deze acties niet, verklaart dat “eerst eens goed moet worden nagedacht over de haalbaarheid van de eisen en de gevolgen voor de sector, alvorens tot dergelijke zware middelen te grijpen”.
Kantoor Binnenvaart toont wel begrip voor de acties van de Franse schippers, die afgelopen zaterdag bij de bestuursvergadering van de ESO in Brussel de Belgen en Nederlanders om steun vroegen.
Kantoor Binnenvaart: “De emoties van de Franse schippers zijn alleszins begrijpelijk. De geboden vrachtprijzen blijven al geruime tijd onder de exploitatiekosten steken, waarbij de brandstofprijzen een stijgende tendens vertonen. Deze problemen gelden echter niet alleen de Fransen; de hele binnenvaart heeft te lijden onder de forse terugloop van het ladingaanbod, waardoor men zich vaak gedwongen voelt beneden de exploitatieprijs aan te nemen, teneinde de verliezen te beperken.
Een blokkade vestigt uiteraard de aandacht op het probleem, maar dupeert anderzijds ook de sector doordat lopende transporten of contracten niet kunnen worden uitgevoerd. Schepen die bijvoorbeeld op waterstand hebben geladen (Moezel) krijgen te maken met kosten voor lichten of een al aangenomen reis moet worden teruggegeven. Zeker schippers en opdrachtgevers met lopende langdurige contracten, waarvoor nog redelijke tarieven worden betaald, worden gedupeerd. Om lading tijdig weg te krijgen wordt al nagedacht over wegtransport. Natuurlijk moeten vrachtprijzen minimaal de exploitatiekosten dekken, wil de bedrijfstak gezond gehouden kunnen worden. Maar als wij klagen dat sluispersoneel in het Franse te pas en te onpas staakt, is het onverstandig om naar hetzelfde wapen te grijpen. De Kantoor Binnenvaart(organisaties) zullen er bij minister Eurlings op aandringen met zijn Franse collega hierover contact op te nemen om een oplossing te vinden en de schade zoveel mogelijk te beperken.”

ASV
De ASV heeft ook de Franse schippers gehoord bij de ESO-raad, maar trekt andere conclusies dan de collega’s bij Kantoor Binnenvaart: “De schippers accepteren niet langer dat hun problemen niet serieus genomen worden. Zij willen een fatsoenlijk tarief voor hun werk. (…) we hebben nu lang genoeg gewacht. Het water staat ons aan de lippen en we laten ons niet langzaam verstikken door de huidige tarieven. Er waren Fransen en Belgen die aan ons, Nederlanders, vroegen wat wij gingen doen. La Glissoire (de Franse bond die de stakingen organiseert – red.) roept niet alleen de Franse binnenvaart op tot actie maar vraagt duidelijk om steun aan alle schippers binnen het vaargebied waar we met z’n allen opereren. Het is nu tijd om gezamenlijk aan de hekken van de Europese Commissie en de landelijke overheden te rammelen. Als een complete bedrijfstak iets echt wil, wie zijn dan de democratisch gekozen uitvoerders om dat tegen te houden? De ASV verklaart zich solidair met het initiatief van la Glissoire. De schippers van de ASV roepen alle collega’s klein of groot op tot daadkrachtig optreden tegen uitbuiting. Wij zijn het zat.” Aldus het bestuur van de ASV.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -