Op 1 mei begint SON met de ActiePolis. Daarbij is de premie gebaseerd op de daadwerkelijke inzet van het schip. Wie minder dagen vaart, krijgt een korting die kan oplopen tot 30 procent. Tijdens Construction & Shipping Industry lanceert de in Groningen gevestigde onderlinge verzekeringsmaatschappij het nieuwe product.
De ActiePolis is gebaseerd op de normale basispremie en de daarbij behorende polisvoorwaarden. “Dus het schip is ook verzekerd op dagen dat men niet vaart”, zegt directeur Bert Jansma van Schepen Onderlinge Nederland. “Er is geen beperking in de dekking. Alleen is het vaarrisico bij een stilligmelding geschorst.”
De methodiek brengt de nodige extra administratie met zich mee voor SON. “Dat vangen we zo veel mogelijk met automatisering op. Voor schippers is het niet veel werk: die hoeven alleen door te geven of ze onbeladen stil liggen of varen. Dus het begin en het eind van een reis. Dat kan met een eenvoudig e-mailberichtje of eventueel per telefoon.”
Omslagpunt
Afsluiten kan per kwartaal. Voor iedere dag dat het schip stilligt, krijgt de eigenaar 30 procent korting op de casco(dag)premie. Voor iedere dag dat het schip vaart, geldt een toeslag van 10 procent.
Dat zorgt ervoor dat een scheepseigenaar er al op vooruit gaat als in een maand minder dan 75 procent van de beschikbare dagen wordt gevaren.
Bert Jansma: “Van deze polis profiteren degenen die daadwerkelijk niet of minder varen als gevolg van de crisis.“ (foto MGR)
Dat omslagpunt valt al snel ten gunste van de verzekerde uit. “Iemand die nooit in het weekend vaart, zit al ongeveer op 75 procent. Vaar je in een maand de helft van het aantal dagen, dan is je korting zo’n 10 procent”, rekent Bert Jansma voor. Hij laat erop volgen: “In theorie zou je, indien je iedere dag vaart, 110 procent premie moeten betalen, maar in de praktijk zal de klant niet meer betalen dan nu. Ook niet als je alle dagen vaart. Voor de 100 procent premie willen wij het natuurlijk ook gewoon doen; het is niet de bedoeling dat wij er extra premie mee verdienen.”
Minder schades
De economische crisis had vorig jaar een gunstige invloed op het financieel resultaat van SON. Doordat er minder en – om brandstof te sparen – langzamer gevaren werd, is het aantal schadegevallen flink afgenomen. Dat maakte dat Schepen Onderlinge Nederland haar leden over het jaar 2009 een premierestitutie kon geven van 10 procent. De voorschotpremie voor 2010 ging met 2 procent omlaag.
Ook de eerste drie maanden van 2010 geven een beeld van minder varen en minder schades. “We hebben ons afgevraagd wat we voor de schippers kunnen doen”, vertelt Jansma over het ontstaan van de nieuwe polis. “We weten dat de markt slecht is en dat velen het water aan de lippen staat. De restitutie ging naar alle klanten; ook degenen die nog wél genoeg werk hadden en konden doorvaren. Nu profiteren degenen die daadwerkelijk niet of minder varen. Met deze ActiePolis kunnen ze op hun verzekering besparen.”
Het systeem is fraudegevoeliger dan een gewone doorlopende polis, dat beseft Jansma. “Mensen met een ActiePolis moeten zelf een wijziging van en naar onbeladen stil liggen melden. We gaan ervan uit dat leden dat eerlijk doen. Maar we gaan er wel op controleren. Onder andere door het regelmatig opvragen van de urenstand van de motor.”
Stilligregeling
SON bood leden via een stilligregeling al de mogelijkheid om 40 procent korting op de premie te krijgen indien het schip voor minimaal een maand onafgebroken stilligt. De schipper moest dat bij aanvang aanmelden. Daar werd vorig jaar niet heel veel gebruik van gemaakt. Circa dertig leden, vertelt Jansma. Onder hen waren er ook die zich hadden gemeld in de veronderstelling dat ze langere tijd niet zouden varen, maar toch na een paar weken al weer aan de reis gingen.
Er is nog een stilligregeling: als een schipper door bijzondere omstandigheden – bijvoorbeeld ziekte – zijn schip voor langere tijd tegen de kant moet leggen, verleent SON 50 procent premiekorting.
“Het laatste nieuws is, dat wij ook onze P&I-verzekeraar in kennis hebben gesteld van deze ActiePolis en zij waren direct bereid zich bij deze regeling aan te sluiten. Dus bij het aanmelden voor deze ActiePolis kan de verzekerde niet alleen korting krijgen op de premie voor de cascodekking, maar ook op de premie voor de P&I-verzekering.”
Voor de ActiePolis hadden vorige week de eerste leden zich al aangemeld. “De reacties zijn positief”, zegt Bert Jansma. Maar, hoe raar dat misschien ook klinkt, het liefst ziet hij dat het nieuwe product geen langdurig succes is. “We hopen dat de animo voor de ActiePolis van korte duur is. Dat zou betekenen dat het de binnenvaart weer beter gaat.”