Geen paniek bij Ihda

0

De binnenkomst vorige week van het casco van de Flintercoral met drie binnenvaartcasco’s gaf voeding aan speculaties over de slechte financiële situatie waarin scheepsbouwer Ihda Shipbuilding zou verkeren. Rederij Flinter gaf nadrukkelijk aan dat dit schip niet voor Flinter bestemd is.

♦ Lees ook ‘Eerste ecotanker’

Johan Dane, directeur en medeeigenaar van Ihda Shipbuilding in Krimpen aan de Lek, spreekt tegen dat Ihda aan de rand van de afgrond staat. “Er is een financieel gat gevallen. De werf in China levert de schepen te laat, waaronder de feeders (coasters – red.) voor Flinter. Die heeft toen besloten twee schepen niet meer af te nemen, waardoor er bij ons een flink financieel gat is geslagen. Maar voor deze schepen heeft zich een aantal gegadigden gemeld. We zijn samen met ABN AMRO en met reders in gesprek over de afbouw. Voorlopig wordt het casco van de Flintercoral nog even geparkeerd.”

Te laat
“De naam wordt veranderd. Dat kon niet meer op tijd, want die naam ligt overal al vast. Binnenkort wordt dat aangepast. Ik kan me voorstellen dat het Intercoral wordt bijvoorbeeld. Dan hoeven er maar twee letters af. Het andere schip ligt nog in China, en het is de bedoeling om het daar af te bouwen. Vast staat dat dit ons geld gaat kosten, want schepen brengen nu niet meer zo veel op als anderhalf jaar geleden.”
Hij betreurt het dat de schepen meer dan een jaar te laat zijn afgeleverd. Dat geldt ook voor de binnenvaartcasco’s, waaronder de ecotanker Amulet voor binnenvaartondernemer Frans Janssen. De andere twee zijn 86 meter-tankers voor Rensen Shipbuilding in Zwijndrecht en Johan Speksnijder Watertransporten in Krimpen aan den IJssel, schepen van respectievelijk 11,45 en 9,60 meter breed. Deze drie schepen stonden in delen op de luiken en in het ruim van de Flintercoral.
“De schepen worden gekoppeld bij Holland Shipyards in Hardinxveld, waar ook de restpunten uitgevoerd worden. Dat is zo afgesproken en dat gaan we ook verzorgen. De Amulet wordt er compleet afgebouwd.”

Ergernis
Het te laat komen van de casco’s heeft bij de opdrachtgevers veel ergernis gewekt. “De werf in China heeft te veel hooi op de vork genomen. Twintig binnenschepen tegelijk met chemicaliëntankers en zeeschepen. Vervolgens hebben ze veel secties laten bouwen bij subcontractors, werven in de omgeving. Dat heeft tot de vertraging geleid.”
Het gerucht ging dat Ihda zou worden overgenomen door VeKa uit Werkendam. “Ist nicht im Frage”, aldus Johan Dane. “Ihda is een holding met een aantal werkmaatschappijen. Daarnaast is de Ricardo Holding met daaronder Ihda Pontoon. De activiteiten daarvan behelsden een in aanbouw zijnd ponton in China met binnenvaartcasco’s. De ponton met casco’s is overgenomen door VeKa.”
“Kijk, het gaat op dit ogenblik niet zo goed met de scheepsbouw. De markt heeft vorig jaar een flinke klap gehad, met een grote impact op ons bedrijf, hetgeen ook blijkt uit onze gedeponeerde jaarstukken. Maar we zijn niet in paniek. Het is een zorgelijke tijd maar we zijn hoopvol gestemd. Het scenario is erop gericht om in samenwerking met de bank en leveranciers in beter vaarwater te komen.”

Nieuwe initiatieven
“We nemen ook weer nieuwe initiatieven, al zal dat voorlopig niet in de binnenvaart zijn. De droge lading is stilgevallen en dubbelwandige
tankers zijn er al genoeg besteld. We zien wel markt in de shortsea-zeeschepen, droge lading en multipurpose van 3.300 tot 9.000 ton. Ook containerschepen, als die markt weer aantrekt. Ook zijn we in gesprek met rederijen voor offshore en dredging.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.