Katalysatoren en roetfilters voor waterbussen

0

De eerste waterbussen op de Maas en Merwede worden dit jaar voorzien van uitlaatgasnabehandelingsinstallaties om hun uitstoot van roet (PM10) en stikstof (NOx) te reduceren. Daarvoor heeft Aquabus een overeenkomst getekend met Mourik EGP. Dat bedrijf neemt als eerste de Witte de With (foto) onder handen.

“Als grootste openbaar vervoerder over water vervoeren we jaarlijks bijna 2 miljoen passagiers. Onze klanten verwachten dat wij ook ons steentje bijdragen aan een schoner milieu”, stelt Eric Schipper, algemeen directeur van Aquabus. “Daarom hebben we TNO Delft laten onderzoeken hoe wij onze waterbussen het beste kunnen verduurzamen. Samen met Gerrit Van der Linde kwamen we tot de conclusie dat emissienabehandeling op de bestaande dieselmotoren voor ons het beste resultaat zou leveren. Mourik EGP, dat speciaal hiervoor een installatie levert, heeft al veel ervaring met het verduurzamen van schepen.”

 

Gerrit van der Linde (links) en Eric Schipper ondertekenen het contract.

Stage V

“We hebben deze installatie ook geplaatst in het nieuwste patrouilleschip, de RPA 8, van het Havenbedrijf Rotterdam”, vertelt Gerrit van der Linde. Hij is algemeen directeur van Mourik EGP.

“We vangen de uitlaatgassen van de dieselmotoren op. Die worden gefilterd en behandeld met SCR-katalysatoren en roetfilters. Op die manier halen we een reductie van 80 tot 95 procent, genoeg om de nieuwste EU-emissie-eis Stage V te halen, die in 2019 ingaat. Onder andere het voldoen aan deze strenge emissie-eis en de zeer compacte afmeting van het systeem zijn doorslaggevend geweest voor het verkrijgen van de opdracht.”

foto’s: Aquabus/Busink en Mourik EGP

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.