Varend ontgassen wordt in heel Nederland verboden. De ministerraad heeft vrijdag 21 februari ingestemd met het voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om daarvoor het Scheepsafvalstoffenbesluit aan te passen.
Met de aanpassing kan het ontgassingsverbod uit het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag CDNI worden opgenomen in de Nederlandse regelgeving. Het voorstel wordt nu aan de Tweede en Eerste Kamer voorgelegd. vanuit de Tweede Kamer wordt al langer aangedrongen op een landelijk en Europees verbod.
Andere landen
Met het ontgassen worden de nog aanwezige ladingdampen in een tankschip uit het scheepsruim geblazen, zodat daarna andere stoffen kunnen worden vervoerd. Het uitblazen van deze gassen is niet alleen schadelijk voor het milieu, maar ook voor bemanning en omwonenden. In meerdere provincies gold al wel een ontgasverbod, net als in dichtbevolkte gebieden en bij sluizen. Maar voor de Aktewateren Rijn, Waal en Lek kon dat nog niet.
Daarvoor moeten ook de andere verdragsstaten in het CDNI (Duitsland, België, Frankrijk, Luxemburg en Zwitserland) het verbod op varend ontgassen opnemen in hun nationale wetgeving. In Luxemburg is dat onlangs gebeurd. Als alle CDNI-landen het verdrag hebben geratificeerd, treedt het verbod in werking.
Ontgassingsinstallaties
Schepen die ladingdampen kwijt willen, moeten straks gebruik maken van ontgassingsinstallaties. Die moeten er dan wel voldoende zijn. Exploitanten ondervinden problemen bij het verkrijgen van vergunningen. Binnenvaarttankers die steeds met dezelfde lading varen (dedicated) hoeven niet te ontgassen.
Het Rotterdamse VVD-raadslid Dieke van Groningen maakt zich al meer dan een jaar sterk voor de komst van ontgassingsinstallaties. Zij twitterde op de dag dat het kabinetsbesluit bekend werd, dat ze enorm blij is met het nieuws dat varend ontgassen straks wordt verboden. “Volgende stap is in Rotterdam zsm installaties operationeel te krijgen! Aan de bak @arnobonte.” Arno Bonte is wethouder voor onder andere duurzaamheid en luchtkwaliteit.
Afzender is verantwoordelijk
In de wet komt te staan dat de eigenaar van de lading verantwoordelijk is voor het ontgassen. Aan artikel 47 in het Scheepsafvalstoffenbesluit wordt de volgende tekst toegevoegd: “Bij vloeibare lading, waarbij dampen ontstaan die een ontgassing vereisen zoals bedoeld in artikel 70, tweede lid, onderdeel c, is de afzender verplicht de vervoerder in de vervoersovereenkomst een ontvangstvoorziening toe te wijzen, waar het schip na het lossen, met inbegrip van het nalossen en de verwijdering van de overslagresten, ontgast moet worden.”