- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwVlootverjonging bij Chemgas met Typhoon

Vlootverjonging bij Chemgas met Typhoon

- Advertentie -

Delen

Begin juni heeft rederij Chemgas Shipping in Duisburg de kruiplijncoaster Typhoon gedoopt. In de loop van het jaar volgen nog een tweede kruiplijncoaster, twee nieuwe duwboten en twee motortankschepen.

De Typhoon in Duisburg. (foto’s Sarah De Preter)

De Typhoon vervangt de oudste coaster in de vloot van Chemgas, die de leeftijd van 25 jaar had bereikt, wat voor West-Europese normen het maximum is. Chemgas heeft hem enkele weken geleden verkocht.
In de Typhoon, die ook op de Rijn kan varen, heeft de rederij zo’n 18 miljoen euro geïnvesteerd. De kruiplijncoaster voldoet aan de hoogste standaards. “We hebben onder meer een eigen stikstofinstallatie aan boord”, vertelt Chemgas-directeur dr. Günther Jaegers. “Hiermee kunnen we tijdens het lossen stikstof toevoegen, waardoor we meteen na het lossen klaar zijn voor de volgende lading.”

Volautomatisch
De Typhoon heeft een laadvermogen van 2700 kuub, verdeeld over vier type C-ladingtanks. Het schip is 99,95 meter lang en 14 meter breed. De beladen diepgang bedraagt 3,40 meter. Vol beladen kan de kruiplijncoaster een snelheid van 13 knopen halen.

Chemgas-directeur dr. Gunther Jaegers.

Hij gaat speciale LPGs transporteren voor het in Krefeld gevestigde Scharr CPC. “We kunnen in één keer, zonder loodsen of overslag, doorvaren van Noorwegen of Engeland naar Krefeld. Met zijn lengte van net geen honderd meter kan de Typhoon aanleggen aan de steigers in het Engelse Grangemouth.”
“Met de Typhoon kunnen we de markt voor industriegassen prima bedienen. Het schip is volautomatisch en kan omwille van zijn afmetingen voordelig worden ingezet. Bovendien zijn we zeer flexibel doordat we ook op de Rijn kunnen varen.”
Op de Typhoon vaart een 6-koppige Nederlandstalige bemanning, die vanzelfsprekend beschikt over alle benodigde zee- en binnenvaartpapieren. “In de zeevaart liggen de eisen hoger dan in de binnenvaart. Zowel op technisch vlak als wat de organisatiestructuur aan boord betreft.”

Vlootvernieuwing
Later dit jaar brengt rederij Chemgas het zusterschip van de Typhoon in de vaart, de Twister. Dat schip werd in maart te water gelaten bij Groningen Shipyard, waar ook het casco van de Typhoon is gebouwd. Op de nieuwbouwlijst van Chemgas staan voor 2010 verder twee duwboten en twee motortankschepen. Eén tankschip is al in de vaart maar wordt pas in de herfst – samen met een duwboot – gedoopt.

Terwijl Chemgas volop aan vlootvernieuwing doet, maakt het moederbedrijf rederij Jaegers wat nieuwbouw betreft een pas op de plaats. Jaegers: “De situatie in de tankvaart is uiterst moeilijk. Ondanks de strenge winter wordt er gewacht met het bijvullen van de stookolietanks. En we zien nog steeds een nieuwbouwgolf van dubbelwandige tankers, terwijl er nauwelijks enkelwandige tonnage uit de markt verdwijnt. Alleen dit jaar gaan er 70 nieuwe dubbelwandige tankers in de vaart. We denken dat dit wel zal afnemen, maar in deze situatie wachten we als rederij liever af.”

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -