Is de toekomst van de binnenvaart sciencefiction?

0

Terugkijken is eenvoudiger dan vooruitkijken. Wat biedt de toekomst de binnenvaart in de aankomende decennia?

Onze wereld draait op fossiele brandstoffen. Deze voorraad is echter eindig, zoals we inmiddels maar al te goed weten. We kunnen hier nog zeker een tijdje mee vooruit. Naar het schijnt is er nog een mondiale voorraad voor 150 jaar olieverbruik en 360 jaar gasverbruik.
Echter, de wetgeving steekt hier een stokje voor en legt de uitstoot van scheepsmotoren aan banden om mens en milieu te beschermen tegen de schadelijke uitstoot van onder andere zwaveldioxide en stikstofdioxide. De aandacht is gericht op duurzame energiebronnen, zoals wind, water en zon.

De vaart begon ooit met stoom. Ook dat is al lang verleden tijd. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ik naast Jooren-bloed ook Schless-bloed door mijn aderen heb stromen. Mijn oma was een rasechte Schless. De familie Schless had vroeger stoomschepen/stoomslepers. Zij hebben, net als wij nu, voor het dilemma gestaan om een andere weg in te slaan wat betreft brandstof voor de aandrijving.

Het eerste schip kan inmiddels een deel van de tijd emissieloos varen. Wat staat ons in de nabije toekomst te wachten? Zelfs kernenergie zou een optie kunnen zijn. In Rusland zijn ze al bezig met drie nucleaire ijsbrekers van de nieuwe generatie, die vóór 2025 in de vaart komen. Dus dat is over een paar jaar ook al een feit. In het vizier naar de toekomst staat ook waterstof (op basis van zon- en windenergie), dat aan boord wordt opgewekt.

Los van deze mogelijkheden, en om het nog spectaculairder te maken, zal de interesse toenemen voor het zelfvarende schip. DNV-GL is al ver met deze plannen, genaamd ‘REVOLT’. Een klein zelfvarend containerschip dat volledig elektrisch vaart. Kenners en ontwikkelaars zeggen met zekerheid dat dit in 2030 werkelijkheid zal zijn.

Er is dus veel speelruimte in al deze ontwikkelingen, waar iedere tak van mee kan profiteren. Op het gebied van scheepsschroeven wordt gekeken naar de toepassing van 3D-printers. De succesvolle invoering ligt mijns inziens aan het feit hoe snel in de toekomst geanticipeerd kan worden om een beschadigde scheepsschroef te vervangen.

Al zestig jaar herstellen en leveren wij dag in en dag uit scheepsschroeven van alle materialen – behalve kunststof – en met een korte verwerkingstijd. Ik zeg: dat is iets voor mijn opvolgers…!

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.