iBarge-app verbetert informatie-uitwisseling in de keten

0
Marius Hakkesteegt (links) en Kees van der Stelt. (foto’s Aspect ICT)

Op 10 december lanceerde Aspect ICT uit Hardinxveld-Giessendam de iBarge-app. De app maakt informatie over transporten in de binnenvaart zo snel en actueel mogelijk beschikbaar.

De gegevens helpen opdrachtgevers en verladers om daarop te sturen en slimmer te plannen, beloven ontwikkelaars Kees van der Stelt en Marius Hakkesteegt. Het initiatief helpt volgens hen alle aangesloten partijen in de droge bulkbinnenvaart en de logistieke keten om samen een digitaliseringsslag te maken.

De iBarge-app zorgt ervoor dat schippers 24/7 de status van reizen kunnen doorgeven en gegevens direct online kunnen delen met hun opdrachtgever. Hiermee wordt voor de partijen inzichtelijk wat de actuele status van een transport is. Daarnaast zorgt het voor een efficiënte afhandeling van het administratieve proces.

Standaard

De sector heeft volgens de initiatiefnemers behoefte aan een gedegen informatie-uitwisseling, en daarbij is het de uitdaging om de betrokken partijen dezelfde taal te laten spreken. De iBarge-app kan met verschillende planningsystemen worden gekoppeld, waardoor een standaard in de binnenvaart ontstaat.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat is blij met het initiatief: “Samen met de binnenvaartsector, regio’s en marktpartijen zetten we steeds grotere stappen op het gebied van digitalisering. Door meer data uit te wisselen, verloopt bulktransport via de binnenvaart een stuk gestroomlijnder. Opdrachtgevers weten nauwkeuriger wanneer hun transport binnenkomt en schippers zijn minder tijd kwijt aan het papierwerk.”

Soepeler communicatie

Met de mobiele telefoon kan een schipper alle documenten scannen en uploaden in het dossier. Berend Lensen, manager inland shipping bij Peterson, reageert enthousiast op de app: “De administratieve afwikkeling is enorm verbeterd en de communicatie tussen schipper, ons bedrijf en opdrachtgever verloopt soepeler. Met de iBarge-app kunnen wij onze dienstverlening verbeteren en houden wij maximaal grip op onze transporten, waarbij we niet slechts de innovatie volgen, maar er zelf actief aan bijdragen. Daar ligt voor ons een grote meerwaarde.”

Kees van der Stelt van Aspect ICT voegt toe: “Met de iBarge-app worden goede stappen gezet op het vlak van standaardisatie. Het is natuurlijk geweldig dat een schipper via één kanaal kan communiceren met meerdere bevrachters. Dat helpt niet alleen de schippers om hun processen efficiënter in te richten, maar zorgt er ook voor dat bevrachters hun productiviteit kunnen verhogen.” Er lopen op dit moment gesprekken met meerdere bevrachters om met de app te gaan werken.

Beter afstemmen

De iBarge-app stelt schippers in staat om de status van transporten digitaal door te geven, zodat bevrachters updates ontvangen over de voortgang. CEO Femke Brenninkmeijer van coöperatie NPRC legt uit: “Als organisatie hebben we de app uitvoerig getest en gebruikt. De conclusie is éénduidig: met iBarge kunnen we de data die leden via de app doorgeven inzetten om het transport beter af te stemmen in de keten. We zien niet alleen voordelen in de administratie en afrekeningen, maar ook in het beter informeren van de partners. Bijvoorbeeld door de aankomsttijd die de leden invoeren in iBarge, direct digitaal door te geven aan klanten. Dit biedt een eerste stap naar een toekomst waarin laad- en loslocaties informatie over hun planning met de schipper kunnen delen. Zo wordt de keten weer een stuk slimmer.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.