Concordia Damen bestelt 120 Stage V-generatorsets bij MAN Rollo

0
(illustratie Concordia Damen)

MAN Rollo krijgt van Concordia Damen zijn grootste order ooit. Zoals bekend bouwt de Werkendamse scheepsbouwer de komende vier jaar veertig LNG-tankers voor Shell. Ze zullen worden voortgestuwd door MAN Rollo-generatorsets van 495 ekW. Als back-up krijgt elk schip een MAN Rollo dieselgeneratorset van 277 ekW. Alle motoren zijn Stage V-gecertificeerd.

Karel Schuurman, accountmanager Marine bij MAN Rollohttp://www.manrollo.com, is opgetogen over de order: “Bij MAN Rollo staat duurzame innovatie hoog op de agenda en wij zijn frontrunner in het ontwikkelen van LNG-generatorsets voor de maritieme markt. Het conform Stage V certificeren was een logisch vervolg. Voor motoren boven 300 kW is het heel uitdagend om aan Stage V te kunnen voldoen.”

Eerste oplevering eind 2021

De overeenkomst betreft tachtig LNG-generatorsets van 495 ekW en veertig dieselgeneratorsets van 277 ekW. De bouw van het eerste schip begint volgende maand; het wordt in november 2021 opgeleverd.

Vervolgens levert Concordia Damen iedere maand een schip op. De schepen worden door Shell gecharterd om minerale oliën te vervoeren tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en het Rijn-netwerk.

LNG

Veertig nieuwe schepen betekent een grote stap voorwaarts voor LNG als brandstof in de binnenvaart. Schuurman legt uit: “LNG ontwikkelde zich reeds in een aantal maritieme markten en nu ook in de binnenvaart. Door de omvang van deze opdracht wordt het aandeel LNG in de sector een stuk groter en dat is een goede zaak. Ik ben dan ook blij dat wij een oplossing hebben kunnen vinden voor Stage V-certificering. Deze motoren hebben overigens hun kwaliteiten reeds bewezen in andere maritieme markten met een IMO Tier III certificaat.”

“Naast deze Stage V-ontwikkeling op LNG zijn wij vergevorderd in oplossingen op diesel boven de 300kW en het eerdergenoemde Stage V-certificaat. In breder opzicht ziet de toekomst er zowel voor onze klanten en het milieu er veelbelovend uit.”

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.