- Advertentie -
Meer
    - Advertentie -

    Heerlijk helder

    - Advertentie -

    Delen

    2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

    Dus die boerenprotesten zijn vooral gericht tegen iedereen die de boeren niet aardig vindt. Een beetje vreemd charmeoffensief als je denkt dat dat verandert door een giertank leeg te spuiten voor het provinciehuis.

    De provincie maakt deel uit van de democratie in Nederland. Demo­cratie wordt vaak verward met ‘je zin krijgen’. Er gebeurt niet wat ik wil, dus het is niet democratisch. Dat zit natuurlijk een beetje anders in elkaar. Bij groepen groter dan tien mensen (bijvoorbeeld 18 miljoen) mag de demos (het volk) in een democratie meepraten en bij meerderheid meebeslissen over het beleid.

    Onderdeel van een democratie is dat je je mag laten horen, dat wel. Je mag protesteren, kabaal maken, aandacht trekken voor jouw minder­heidsstandpunt (voor een meerderheidsstandpunt hoef je meestal niet te demonstreren) want het kan immers zijn dat jouw belang een overlap heeft met het algemeen belang of dat de meerderheid sympathiek staat tegenover jouw belang. Wat nu in Europa gebeurt, is nogal typisch. De boeren protesteren niet, ze chanteren de overheden, waardoor inmiddels zelfs de Euro­pese Commissie heeft besloten de Green Deal op een laag pitje te zetten.

    Tussen alle rumoer over de agrarische (aandacht)trekkers had Arjen Lubach het in zijn Avondshow vorige week ineens ook heel even over de binnenvaart. Eén schip is elektrisch (hij zou eens moeten weten) en dat vervoert bier, was de boodschap. Dat is best een dingetje voor aandacht. Het biermerk dat vooroploopt bij de inzet van elektrische schepen en trucks is ook het biermerk dat bij mijn weten niemand wil drinken (het klinkt gewoon niet exotisch genoeg) maar in James Bond-films het enige biermerk is dat James drinkt (shaken, not stirred). Het biermerk is één van ’s lands succesvolste bedrijven en wereldwijd superbekend omdat het altijd bezig is met het eigen imago.

    Lege schepen leveren niets op, dus in de binnenvaart gaat het altijd over de inhoud. Dat wil niet zeggen dat we niets van dat biermerk kunnen leren. Je hoeft niet meteen Taylor Swift in te huren (dat kun je ook niet betalen) maar het ludieke gebruik van de naam om er een grappig zinnetje van te maken (Hij En Ik Nemen Elke Keer Een Nieuwe) zou je zomaar toe kunnen passen op de binnenvaart: Betrouwbaar Innovatief Natuurlijk Navigeren En Nog Van Alles Ambitieus Richting Toekomst.

    Misschien tijd voor een prijsvraag. Maak er wat van (en stuur het maar in). Zo lang de boeren de vaarweg niet blokkeren, kan de binnenvaart rekenen op de sympathie van de meerderheid. Immers: Bijna Iedereen Neemt Nu Een Nieuwe Vaarroute, Altijd Almaar Rustig Toegewijd.

    Michel Gonlag
    - Advertentie -

    Meer

    Laat een reactie achter

    Vul uw opmerking in!
    Vul je naam in

    - Advertentie -
    - Advertentie -

    - Advertentie -
    - Advertentie -