Groen licht voor versterking dijken tussen Spijk en Westervoort

0
(foto Gerard Harmsen)

De 27 kilometer dijk tussen Spijk en Westervoort wordt versterkt. Dat is nodig om ook in de toekomst veilig in het gebied achter de dijk te kunnen blijven wonen en werken. Het dagelijks bestuur van Waterschap Rijn en IJssel heeft op 15 december ingestemd met de indeling en fasering van dit dijktraject.

Heemraad Frank Wissink zegt: “De dijk speelt een belangrijke rol in de bescherming van de Liemers tegen hoogwater op de Boven-Rijn, het Pannerdensch Kanaal en de IJssel. Veiligheid van onze inwoners is van cruciaal belang. We zetten daar maximaal op in.“ Het gehele traject is naar verwachting in 2040 volledig versterkt.

Waterwet

Een nieuwe norm uit de Waterwet bepaalt dat dit dijktraject uiterlijk in 2050 aan de moderne veiligheidsnormen moet voldoen. Dit geldt voor veel dijken in Nederland: 30 procent hiervan wordt de komende decennia versterkt. Het gaat om de grootste dijkversterkingsoperatie sinds de Deltawerken.

Sinds het voorjaar van 2020 werken Waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar en Rijkswaterstaat samen in de voorbereiding op het vergroten van de waterveiligheid in de Liemers en een deel van de IJsselvallei.

3 trajecten

De dijk tussen Spijk en Westervoort is verdeeld in drie deelprojecten. Eind 2021 jaar start de verkenningsfase van het eerste deelproject: Westervoort-Pannerdensche Waard.

Dan wordt ook onderzocht of twee stukken dijk van ieder circa 500 meter (bij de landsgrens en ten oosten van Pannerden) gelijktijdig met deelproject 1 kunnen worden opgepakt, of dat beter kan worden gewacht tot deelproject 2: van de Pannerdensche Waard tot de noordelijke bebouwing van Tolkamer. Deelproject 3 loopt van Tolkamer tot de landsgrens bij Spijk.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.