Ongeveer een jaar geleden werd de Green Award Binnenvaart gerealiseerd. Het is afgeleid van het gelijknamige keurmerk dat in 1994 in de zeevaart is ingevoerd om de kwaliteit van zeeschepen te bevorderen op gebied van veiligheid en milieu. Op dit moment zijn er 57 gecertificeerde binnenvaartschepen. Daaronder ook de kraanschepen met de naam Invotis van afvalinzamelaar Bek & Verburg uit Rotterdam. Binnenkort komt daar ook de Invotis VII bij, die onlangs is gebouwd bij scheepswerf Jooren in Werkendam. Ook dit kraanschip voldoet aan alle Green Award-eisen, waaronder een CCR2-hoofdmotor, zowel binnen als buiten een milieuvriendelijke schroefafdichting, walstroomvoorziening, een gesloten grijswatercircuit en een scheepsmilieuplan. Bek & Verburg is de grootste inzamelaar van scheepsafvalstoffen in ons land en is actief in het Noordzeekanaalgebied, de Europoort, Dordrecht en Moerdijk.
De ‘groene’ Invotis VII wordt straks ingezet op de Maasvlakte II en is voorzien van een duwsteven. Het kraanschip is 42 x 9,40 meter en beschikt over een door Buitendijk Techniek geleverde SHF-kraan met een hijscapaciteit van 3 ton op 23 meter, 5 ton op 11 meter en 12 ton op 5,60 meter. Visscher Scheepsreparatie uit Sliedrecht leverde onder andere de hoofdmotor Volvo D16 van 600 pk bij 1800 toeren mét CCR2-certificering, de minimale eis om in aanmerking te komen voor de Green Award Binnenvaart.
Vijftig jaar
“Alles bij elkaar zitten we met onze Invotis-kraanschepen ruim boven het minimale vereiste aantal punten”, stelt Daan van Mullem, directeur-eigenaar van Bek & Verburg. Volgend jaar bestaat het bedrijf vijftig jaar en dat is net zo lang als Van Mullem in dienst is. Bijna een halve eeuw geleden begon hij bij Bek & Verburg, dat toen nog in Ouderkerk aan de IJssel was gevestigd, als matroos op een 30 ton metende dekschuit. Het bedrijf beschikte toen over de dekschuiten Janco en Moby Dick en pas later kwam er op die locatie aan de IJssel een stortplaats met kraan bij.
Tien jaar later kreeg Bek & Verburg met het 96 ton metende motorscheepje Lennie het eerste kraanschip met aan dek een 2-tons Hiab-kraan. Dertig jaar geleden verhuisde Bek & Verburg naar de Rotterdamse Waalhaven; tien jaar geleden vestigde het bedrijf zich op de huidige locatie in de Botlek (havennummer 4250). Het eerste kraanschip onder de naam Invotis (latijn voor vernieuwing/uitdaging) kwam in 1998 in de vaart en was een bij Hoebee omgebouwd zandschip.
Vanaf de Invotis II tot en met de Invotis VII zijn de kraanschepen compleet gebouwd bij Scheepswerf Jooren. Op dit moment bestaat de totale vloot van Bek & Verburg uit 21 eenheden, waaronder kraanschepen, duwbakken en schoonmaakschepen. In totaal werken er zestig personen bij Bek & Verburg, onder wie de opvolgers van Daan van Mullem: zoon John (bedrijfsleider) en kleinzoon Kenny (financieel medewerker).
Schoner kan niet
“We hebben tijdens de laatstgehouden Wereldhavendagen ons bedrijf voor het publiek opengesteld. Er was veel belangstelling en de bezoekers waren stuk voor stuk verrast wat er allemaal gebeurt op gebied van de inzameling van scheepsafvalstoffen, het daarop volgende scheiden en de eindverwerking. Alle door ons ingezamelde afvalstoffen worden namelijk weer verwerkt in grondstoffen en energie”, vertelt Daan van Mullem.
Hij heeft van afvalinzameling en -verwerking zijn beroep gemaakt en vindt dat die werkzaamheden zo milieuvriendelijk moeten worden verricht. Het is dan ook geen toeval dat Van Mullem voorzitter is van de brancheorganisatie van Ondernemingen in de Milieudienstverlening van de Scheepvaart (VOMS). Hij vervolgt zijn verhaal: “Het uit 2009 daterende Scheepsafvalstoffenverdrag stelt dat bijvoorbeeld verladers en stuwadoors een schip schoon moeten opleveren met als doel dat er geen ladingsresten meer in het water komen. Het Korps Landelijke Politiediensten houdt zich steeds fanatieker bezig met handhaving.”
(foto’s Jan Hoek)
“Schoonmaken van de binnenvaartschepen kost tijd en daarop hebben wij ingespeeld met onze schoonmaakschepen Nordis en Resnova. Door de inzet van deze schepen en de centrale ligging van ons bedrijf zorgen wij er voor dat er zeer snel weer een nieuwe lading in het ruim van de door ons behandelde zee- en binnenvaartschepen kan. Na het schoonmaken met een speciaal detergent geven wij een GMP-waardige verklaring af. Schoner kan niet en met het door ons afgegeven certificaat mogen zelfs alle soorten voedingswaren vervoerd worden.”
Lozingsverbod
Met de bouw van de Invotis VII is het niet duidelijk of dit de laatste uitbreiding is van de vloot van Bek & Verburg. In de Amsterdamse Havenvisie 2008-2020 is een van de ambities de overslag op het bestaande terrein te verdubbelen van 61 miljoen ton in 2006 naar 125 miljoen ton in 2020. Met de ingebruikname onlangs van de nieuwe Vopak-terminal (twee zeesteigers met een maximale capaciteit van 120.000 DWT en acht ligplaatsen voor het verwerken van coasters en binnenvaartschepen met een maximale capaciteit tot 20.000 ton) gaat dat de goede kant op.
Prettige bijkomstigheid voor Daan van Mullem en zijn medewerkers is dat er in het hele havengebied strengere maatregelen komen om waterverontreiniging te verminderen en de afvalafgifte door schepen te vergroten. Er wordt in Europa sowieso al gewerkt aan strengere wetgeving op het gebied van scheepsafval, inclusief een lozingsverbod van Marpol Annex-5 stoffen. Hieronder valt ook huishoudelijk afval. De verwachting is dat de wetgeving vanaf 2015 van kracht is.
Voor Daan van Mullem is het duidelijk: alle schepen moeten schoon de havens uit. Dat is niet alleen goed voor zijn bedrijf, maar ook voor het milieu. En dat gaat ons állemaal aan.
(Jan Hoek)