Gouden team voor Sendo Mare

1

Het innovatieve trio Sendo Shipping, Concordia Damen en CCM3 bouwde een tweede schip voor Sendo Shipping: de Sendo Mare. Net even anders dan de Sendo Liner en een maatje groter. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan een nog innovatiever accupakket. De vorm van de kop maakt het hybride schip nog beter en zuiniger.

Op de eerste reis van de Sendo Mare werd geladen in Antwerpen en gelost bij CTVrede Steinweg in Zaandam. Het schip gaat voor CTVrede doorlopend varen tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. Bekijks was er genoeg in Zaandam; iedereen wilde even een blik werpen in en op het schip. De bezoekers luisterden vol interesse naar de uitleg van de trotse mede-eigenaar Sebastiaan van der Meer.

Zuinig schip

“De proefvaart zorgde voor beves­tiging van de verwachtingen en voor een verrassing”, vertelt hij. “De noodstop realiseerde het schip maar liefst binnen 300 meter, ondanks de lading van 3.700 ton, 3,15 meter diepgang en een snelheid van 18 kilometer per uur.”

“Twee maal 385 kW op de assen zorgde voor die 18 kilometer per uur. Het grootste deel van de tijd draait het schip op één generator.” De elektromotoren zijn afgesteld op 485 kW bij manoeuvreren. Zodra het schip zijn loop heeft, passen de elektromotoren het vermogen aan naar 375 kW. Met weinig vermogen loopt het schip heel erg goed en zuinig dankzij het nieuwe onderwaterschip, dat is gebaseerd op de vorig jaar in de vaart gekomen Sendo Liner. De energie aan boord wordt verzorgd door de Mitsubishi S6R-generatoren.

Alles is een stap groter, maar in basis hetzelfde als bij de Sendo Liner. De elektromotoren werken ook met een hoog koppel. Er zijn dezelfde soort boegschroeven, maar dan een slag groter: twee keer 450 kW.  En twee maal 600 kW generatorvermogen met twee keer 500 kW aan elektromotoren achterop. Het accupakket komt er in de toekomst in; hierover zijn vergevorderde gesprekken. Voorlopig vaart het schip hybride, maar voor de accu’s is alles voorbereid. “We draaien 95 procent van de tijd op maar één van de twee
Mitsubishi S6R-generatoren.”

Meer containers

122,75 bij 14,20 meter en 4 meter laaddiepte zorgt voor 5.100 ton. Het casco is gebouwd voor zestien lengtes. “We hebben, vanuit het stuurhuis bedienbaar, het hele schip ballastbaar gemaakt”, vertelt Van der Meer. “In U-tanks en het voor- en achterschip. Hierdoor kunnen we eerder vierlaags varen op het Amsterdam-Rijnkanaal of naar Antwerpen.”

Alle kennis van de eigenaren en bouwers is in het schip samengebracht. De resultaten zijn een nieuw ontwerp schip: 233 TEU op drie lagen, 313 TEU op vier lagen en  393 TEU op vijf lagen.

Er zijn nog veel meer innovaties op het schip. “De kop lijkt op een kwart voetbal, goed voor lage weerstand. Voor de kop zagen we met 18 kilometer per uur nauwelijks golven en achter helemaal niets.”

Door aangepaste straalbuizen kan de Sendo Mare varen met een diepgang van 1,35 meter. “Een nieuw slag schip voor ons. Ik stond voor het eerst achter het roer en merkte dat het schip uitnodigt te varen”, stelt Van der Meer.

Sebastiaan van der Meer.

Het concept werkt

“Het vaart super en reageert soepel. Normaal gesproken heb je op dit formaat schip twee maal 1100 kW achter nodig en twee maal 400 kW voorop”, zegt Van der Meer. “Wij doen het met veel minder.”

De in maart 2019 in de vaart gekomen Sendo Liner bewijst dat het concept echt werkt. Dat schip bunkert nu een derde minder dan de andere schepen die op hetzelfde traject varen. Ook het onderhoud is flink gereduceerd door het elektrisch varen. En er hoeft geen havengeld te worden betaald in Rotterdam.

Ceylan Düzdüsen, directeur van CCM3, bevestigt de uitspraken van Van der Meer over het vaargedrag: “Het casco glijdt veel beter door het water. De kop is eigenlijk een soort voetbal. Gestroomlijnder, sneller en met minder weerstand. Zo stabiel als het schip ligt en vaart, heb ik met een ander schip nog niet meegemaakt.”

Er is goed over nagedacht. Het casco is in China gebouwd en kwam iets te laat in
Nederland. Er is extra hard gewerkt om het alsnog op tijd in de vaart te krijgen.

Waterstof

“We hebben een hybride schip gebouwd dat volledig is aangepast om later op accu’s te gaan varen”, vertelt Düzdüsen. “Het was wederom een uitdaging.”

Het schip is net even anders dan de Sendo Liner omdat alles groter is. Alles is dus net even zwaarder. Het was voor CCM3 weer een unieke kans om voorop te lopen in de ‘elektrisch varen-techniek’. “Er staan nog twee elektrische schepen in de planning. De laatste twee jaar bouwen wij veel elektrische schepen met accu’s. Onze grootste wens nu is een schip op waterstof te bouwen”, vertelt Düzdüsen. “Ook met de waterstoftechniek willen wij vooraan staan.”

“Ik ben trots op onze mensen… Dat we het weer geflikt hebben”, zegt Düzdüsen. “De Nijmegen Max ligt er al, dat wordt ook voor 90 procent hetzelfde als bij de Sendo Liner.”

Sendo Shipping wil alleen maar top of the bill. Aanpassingen en voortschrijdend inzicht waren nauwelijks nodig, het concept is enorm doordacht. “Het grootste verschil is dat we geen accupakketten geplaatst hebben; dat komt later.”

De samenwerking met Sendo Shipping is goed, plezierig en meedenkend. Het lijkt niet op een opdrachtgever-klant-relatie, maar is heel constructief. “Dat maakt het project apart voor ons.”

Van elkaar leren

“Van der Meer is geen makkelijke klant, maar wel heel positief door zijn enorme kennis over nieuwe technieken”, zegt Düzdüsen. “Dat maakt het samenwerken toch heel fijn, je leert van elkaar.”

Ook de samenwerking met Concordia Damen vindt hij plezierig. Ze zijn een beetje de medeontwerper van het casco; ze beschikken over veel kennis en hebben een grote bijdrage geleverd. “Ik ben heel blij dat zij en Sendo Shipping ons deze innovatieve afbouw gegund hebben.”

tekst en foto’s: Evert Bruinekool

Article bottom ad

1 reactie

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.