Tweede Thalassa voor familie Maes-De Wilde

0

In een bouwperiode van circa anderhalf jaar heeft Rensen-Driessen Shipbuilding de nieuwbouwtanker Thalassa II voor de familie Maes-De Wilde gerealiseerd. De tanker werd op vrijdag 31 januari in Zwijndrecht gedoopt. Aansluitend zegende aalmoezenier Van Welzenes het schip volgens goed gebruik in.

In de zomer van 2018 verstrekte Familie Maes-De Wilde de opdracht voor de bouw van dit complete schip. Vervolgens werden de bouwtekeningen van het type Chimo door de ontwerpers van Rensen-Driessen verder geüpdatet.

Het schip meet 110 × 11,45 × 5,04 meter. De kruiplijn is 4,25 meter. De Thalassa II beschikt over negen gecoate ladingtanks, die samen een inhoud hebben van 3.420 m3.

Al jaren

Rensen-Driessen Shipbuilding is niet alleen verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van het casco, maar leverde het schip compleet op. De Thalassa II komt de bestaande Thalassa (type MoneyMaker) versterken, die de familie Maes-De Wilde in 2013 in de vaart bracht. Ook dat schip werd destijds geleverd door Rensen-Driessen.

Stefan Maes en Wim Driessen kennen elkaar al jaren en hebben al regelmatig zaken gedaan samen. Onder andere met de aan- en verkoop van de bestaande Thalassa, de Pelagus, de nieuwbouw van het drogeladingschip Thalassini, gebouwd op scheepswerf Orsova, en de duwbak Pelagus II, die twee jaar geleden uit Polen werd opgeleverd.

Voor de afbouw schakelde de Zwijndrechtse scheepsbouwer de vertrouwde overburen uit Dor­drecht in: Dolderman. Die leverde ook de Caterpillar-motoren.

De Waal Machinefabriek verzorgde de Stuwa-schroefasinstallatie met schroefasrem, de schroefas-seals, het EasyFlow-roersysteem en de Stuwa-stuurmachine. De keerkoppeling (een WAF 665) komt van Reintjes Benelux. Blokland Non-Ferro zorgde voor de U-bundelkoelers. Veth Propulsion zorgt met de Veth Jet-boegschroef voor extra wendbaarheid.

Van Blommaert komen onder meer de stuurhuttrap, de prachtig gespoten voormast, de heklichtbeugel en boordlichtvleugels en de aluminium davit. DBS Scheepsservice vervaardigde de aluminium machinekamervloeren (zowel voor als achter).

EMS Group deed de elektrische installatie. Kampers Shipyard maakte het stuurhuis met
hefgeleidekokersysteem. Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf leverde de ankerlieren en de autokraan. GeMa Services deed de conservering van het schip.

Dubbel dekleiding­systeem

Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw timmerde de achterwoning en het stuurhuis. VE-woning en scheepsstoffering leverde de VE-screen zonwering in het stuurhuis.  ClimaLogic verzorgde de sanitaire, de airco- en de overdrukinstallatie, de machinekamer- en ruimventilatoren en de afsluitbare rvs roosters.

Bridgescout zorgt voor extra veiligheid met het geïnstalleerde brughoogtedetectiesysteem. Voor de navigatie is er Tresco Navigis van Tresco Engineering.

Foresta Trading leverde onder meer de F.T. VICTOR-dienstpompen, twee F.T. ballast-/stripping-ejectors en de F.T. smeeroliehaspelsets. MarFlex is aan boord vertegenwoordig met negen MDPD-80 ladingpompen en even veel nazuigpompen. RugoTech Pijp­leidingen installeerde het dubbele dekleidingsysteem. W&O Europe leverde de appendages daarvoor, en voor de machinekamers en het ballastsysteem.

Hoveko regelde de tankmeting en -alarmering (met behulp van Saabradars), alsmede de temperatuur- en drukmeting. De coating van de tanks werd verzorgd door Muehlhan.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.