Geometrische waterschroeflijn

0

Zowel de kleur als de scheepsnaam van de Aqua Helix zijn opvallend. De naam laat zich ‘vrij’ vertalen met ‘geometrische waterschroeflijn’. Het betreft een FCS (Fast Crew Supplier) van Damen, waarmee in de offshore de concurrentie met de helikopter wordt aangegaan. 

Het gaat minder snel dan een heli, maar de FCS kan, met een capaciteit voor 122, veel meer personen vervoeren. Ook de snelheid mag er wezen. Er kan 40 knopen, oftewel 74 kilo­meter per uur, mee gehaald worden, wat voor een schip uitzonderlijk hoog is.

De aanduiding ‘7011’ is gerelateerd aan de lengte van 73,60 meter en de breedte van 11,30 meter. Damen borduurt hiermee voort op de kleinere bijlboegschepen, zoals de SEA AXE 5009 van 50 bij 9 meter. 

(foot Cees de Keijzer)

Het ontwerp werd bedacht door de TU Delft en verder ontwikkeld met Damen, de US Coast Guard en de Koninklijke Marine. Men won er in 2009 de trofee voor Schip van het Jaar mee. Dat schip had minder vermogen en haalde 25 knopen (46,3 kilometer per uur). Door de verminderde weerstand gedraagt zo’n schip zich, ook bij slechter weer, rustiger in het water en dat levert bovendien brandstofbesparing op.

De vier hoofdmotoren van MTU Benelux, onderdeel van de Rolls-Royce Group, zijn van het type 20V 4000 M73L. Met elk 20 cilinders zijn ze goed voor een vermogen van 3.600 kW per motor. 

Het schip is van aluminium en werd gebouwd bij Damen Shipyards in Antalya. Het voer op eigen kiel naar Nederland onder de vlag van Saint Vincent en de Grenadines.  

tekst: Cees de Keijzer
namens World Ship Society Rotterdam

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.