- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKNRM plaatst megaorder: 13 nieuwe reddingboten

KNRM plaatst megaorder: 13 nieuwe reddingboten

- Advertentie -

Delen

De KNRM heeft opdracht gegeven voor de bouw van dertien nieuwe reddingboten. Die worden vanaf 2026 gebouwd door de Friese werf Dok en Scheepsbouw Woudsend in Woudsend. Het gaat om ‘all-weather’ reddingboten van ruim 19 meter, de grootste reddingbootklasse bij de KNRM.

Nooit eerder in de 201-jarige geschiedenis van de KNRM werd zo’n grote order geplaatst. “We zijn enorm trots dat we, na een lang en zorgvuldig ontwikkelproces, deze opdracht hebben kunnen verstrekken aan een Nederlandse werf,” vertelt Jacob Tas, directeur van de KNRM. “Deze nieuwe serie reddingboten, met alle mogelijke verbeteringen en innovaties, zal ervoor zorgen dat we onder alle omstandigheden mens en dier kunnen redden: veilig en betrouwbaar, nu maar vooral ook in de toekomst.”

Woudsend

De opdracht voor de bouw van de reddingboten is gegund aan Dok en Scheepsbouw Woudsend. Die werf bouwt en onderhoudt al jaren reddingboten voor de KNRM. Deze werf kreeg eerder de opdracht voor de bouw van tien reddingboten van de Van Wijk-klasse, waarvan er nu nog zeven in aanbouw zijn.

De nieuwe opdracht betreft een klasse van 19 meter lengte. Gert-Jan Bleeker, directeur van Dok en Scheepsbouw Woudsend, is trots om te starten met de bouw van de grootste KNRM-reddingboten: “Voor een project van deze omvang en betekenis kunnen we alleen maar zeggen: It giet oan!”

Doorontwikkeling

De dertien te bouwen reddingboten zijn een doorontwikkeling van de twee bestaande all-weather reddingboottypen: de Arie Visser-klasse en de Nh1816 van ruim 19 meter. De Nh1816 is sinds april 2014 in dienst. De reddingboot was een schenking van de goededoelenstichting van verzekeringsmaatschappij Nh1816.

Tot 2018 is de Nh1816 uitvoerig in de praktijk getest, waarna werd besloten tot verdere doorontwikkeling. Daarom werd in 2021 gestart met het ontwikkelen van een opvolger. Bijzonder hieraan is dat scheepsbouwkundigen van Gaastmeer Design en onderzoeksinstituut MARIN nauw samenwerken met een afvaardiging van vrijwilligers van de reddingstations die met de nieuwe reddingbootklasse zullen gaan varen. Samen zorgden zij ervoor dat de Nh1816-2 een reddingbootklasse wordt waarin de beste eigenschappen van de Nh1816 en de Arie Visser-klasse samenkomen. De Nh1816-2-klasse krijgt een topsnelheid van 60 kilometer per uur, is onder alle weersomstandigheden inzetbaar en ka na een kapseis uit zichzelf terugkeren.

Prins Johan Friso

De bestelde reddingboten zijn bestemd voor de reddingstations in Eemshaven, Schiermonnikoog, Ameland, Terschelling, Vlieland, Den Helder, Scheveningen, Hoek van Holland, Stellendam, Neeltje Jans en Breskens, plus twee reddingboten voor de reservevloot, die worden ingezet als vervanging tijdens onderhoud.

De naam van de eerste boot, een reserveboot, is op 11 oktober vorig jaar bekend gemaakt door koning Willem-Alexander: Prins Johan Friso.

Donaties en nalatenschappen

Alle reddingboten worden betaald uit donaties, nalatenschappen en bijdragen van KNRM-sponsors. Traditiegetrouw wordt de naamgeving van elke reddingboot bepaald door de sponsor die het grootste deel van de bouwkosten heeft gedoneerd. Voor negen van de dertien nieuw te bouwen reddingboten is inmiddels een naamgever gevonden.

Sail Amsterdam-oprichter John van Doorn en zijn vrouw schenken samen de nieuwe Nh1816-2 voor KNRM Ameland. Zijn band met de KNRM ligt op meerdere vlakken. “Als lid van de stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders las ik over deze geschiedenis en ontdekte ik hoeveel zeelui er in de 18e eeuw op die route om het leven zijn gekomen: 100.000. Dat trof mij erg. Het deed me beseffen hoe goed het is dat er in Nederland een reddingmaatschappij is die mensen in nood uit de Noordzee en ander water haalt.”

“Ik heb altijd iets met water gehad. Ik zeil al sinds mijn twaalfde en heb kleine en grote zeilschepen gehad. Nu varen we met een 12-meter zeiljacht. Verder was ik twee jaar koopvaardijofficier voordat ik ging studeren. En als voorzitter van het Amsterdams Havenkoor zing ik veel liederen over mensen op zee die om het leven komen of op het nippertje gered worden. Dit alles verbindt mij met de KNRM. En natuurlijk die keer dat de vrijwilligers mij van een zandbank hebben gesleept in Zeeland. Het was onze voorwaarde dat het een zeewaardige reddingboot zou zijn. Zo’n groot schip moet varen op zee, voor reddingen of trainingsdoeleinden.”

Scheepsbouwkundigen van Gaastmeer Design en onderzoekers van onderzoeksinstituut MARIN werken voor het ontwerp van de Nh1816-2 samen met een afvaardiging van vrijwilligers van de reddingstations. Daarin combineren ze de beste eigenschappen van de Nh1816 en de Arie Visser-klasse. (Foto: Flying Focus)

75 boten

De KNRM is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee en op het ruime binnenwater. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot ruim 19 meter. Een deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12. Daarom moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. Een groot deel van de huidige reddingvloot bestaat uit reddingboten uit 1991 en daarna. De schepen zijn goed onderhouden en veilig voor de vrijwilligers, maar de onderhoudskosten worden steeds hoger en het risico op uitval neemt toe. Sinds de start van de vlootvernieuwing in 2021 worden tot 2035 de 75 reddingboten vervangen door nieuwe.

De totale vlootvernieuwing tot en met 2035 kost 120 miljoen euro. Bijna 70 procent hiervan is al toegezegd door schenkers en erflaters, maar voor de financiering van de overige 30 procent moet de Redding Maatschappij nog aan de bak. De KNRM vertrouwt erop dat daarvoor in de komende jaren nieuwe schenkers worden gevonden.

Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Het is geweldig dat de KNRM in staat is om deze enorme stap voorwaarts te zetten en ervoor te zorgen dat de vrijwilligers de komende 25 jaar het redderswerk veilig en adequaat kunnen uitvoeren. Dankzij de unieke structuur – kosteloos redden door vrijwilligers, privaat gefinancierd — blijft de KNRM in staat de beste vrijwillige hulpverleningsorganisatie van Nederland te zijn.”

 

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -