Geen nachtelijke bediening op sluizen Bovenrijn

0
(foto CCR)

De sluizen op de Duits-Franse Bovenrijn worden tijdelijk niet meer bediend tussen 21.00 en 05.00 uur. De verantwoordelijke vaarwegbeheerders, WSV, VNF en EDF, hebben daartoe besloten in verband met de coronapandemie. Door ziekte van sluispersoneel is sprake van onderbezetting en zo willen de beheerders voorkomen dat nog meer medewerkers ziek worden en de bediening nog verder moet worden teruggeschroefd.

Deze regeling geldt voor alle sluizen tussen Kembs en Iffezheim. “Het nachtelijke sluisbedrijf wordt voor het eerst gestaakt in de nacht van 1 op 2 april”, zo heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart bekendgemaakt. De nachtelijke bediening zal worden hervat zodra de bijzondere beschermende maatregelen voor het sluispersoneel overbodig zijn geworden en er weer voldoende personeel beschikbaar is.

Ziek

“De ongekende COVID-19-pandemie die momenteel Frankrijk en met name de Elzas treft, leidt tot de onderbreking van het schutbedrijf op de Duits-Franse Bovenrijn in de minder drukke nachtelijke uren”, aldus de CCR. “Deze maatregel heeft tot doel de gezondheid van het sluispersoneel te beschermen en het schutbedrijf ook op langere termijn in stand te houden. Ondanks strikte voorzorgs- en organisatorische maatregelen zijn medewerkers van de exploitanten van de sluizen in de Duits-Franse Bovenrijn ziek geworden en momenteel niet beschikbaar voor de bediening van de sluizen.”

Beperkt aantal schepen

De districtscentrales en de meldpunten langs de Rijn blijven wel overal in bedrijf. WSV, VNF en EDF hebben beloofd ervoor te zorgen dat er voldoende ligplaatsen beschikbaar zijn voor schepen die door de nachtsluiting moeten wachten bij de sluizen.

De CCR vindt dat “deze relatieve beperking” van de openingstijden van de sluizen (…) tegemoetkomt aan de legitieme gezondheidseisen van alle betrokken medewerkers, rekening houdt met de Akte van Mannheim en de belangen van het scheepvaartbedrijfsleven en de logistieke ketens zo min mogelijk aantast.

“De onderbreking van het schutbedrijf tijdens de nachtelijke uren verlengt de reistijden voor een beperkt aantal schepen. De logistieke ketens worden hierdoor echter niet in gevaar gebracht en de bevoorrading van de bevolking blijft gewaarborgd, aangezien de sluizen 16 uur overdag en dus vooral tijdens de drukke periodes in bedrijf zullen blijven.”

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.