Geautomatiseerde terminal voor koelcontainers in Vlissingen

0
(foto North Sea Port)

Kloosterboer kan binnenkort in totaal 1.020 duizend koelcontainers voorzien van elektriciteit. In 2020 opent de logistiek dienstverlener op zijn locatie in Vlissingen een nieuwe geautomatiseerde reeferterminal. De terminal zal naar verwachting jaarlijks 250.000 containers behandelen.

Om in te spelen op het toenemende gebruik van (reefer)containers kan de terminal nog uitbreiden tot een opslagcapaciteit van 1.600 aansluitingen en 400.000 TEU op jaarbasis.

Automatische kranen

De terminal krijgt vier geautomatiseerde, elektrisch aangedreven gantry-kranen op wielen. Door het gebruik ervan vermindert het aantal reachstackers die de containers verzetten en stapelen op de terminal, waardoor de CO2-uitstoot met 800.000 kilo wordt verminderd.

Kloosterboer is gespecialiseerd in opslag, behandeling, logistiek, douaneafhandeling en logistieke IT-oplossingen. “Dit is de eerste containerterminal die gebruik gaat maken van automatische kranen”, stelt het bedrijf.

Om toegang te krijgen tot de containerterminal wordt gebruikt gemaakt van de CargoCard, waarmee chauffeurs zich registreren en identificeren. Daarnaast moeten nieuwe softwaresystemen zorgen voor de meest efficiënte opslag en afhandeling van de containers. De containers worden dag en nacht op afstand gemonitord.

Binnenvaartschip

Door de combinatie van een multimodaal bereikbare terminal en de nabijgelegen koel- en vrieshuizen, kan Kloosterboer Vlissingen de inkomende containers direct lossen en laden in het koel-/vrieshuis en de lading weer verder transporteren per vrachtwagen of binnenvaartschip.

Havdenbeheerder North Sea Port ziet deze investering graag tegemoet om zich verder te ontwikkelen als ‘foodport’ en om verder in te zetten op digitalisering van havenactiviteiten.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.