In de eerste helft van het jaar zag North Sea Port de overslag via de binnenvaart met 2,6 procent toenemen naar 32,2 miljoen ton. De overslag in en uit zeeschepen bleef met 33,4 miljoen ton gelijk in Gent, Vlissingen en Terneuzen.
De groei bij de binnenvaart was te danken aan de toename van de handel van vloeibare bulkgoederen. Die van droge bulkgoederen bleef gelijk.
Meer vloeibare bulkgoederen
Dat komt aardig overeen met het algemene beeld in Gent, Vlissingen en Terneuzen. “Kijkend naar de goederensoorten zien we in North Sea Port opnieuw stijgingen bij ‘recessiegevoelige’ producten zoals bouwmaterialen, petroleumproducten en chemische producten”, meldt de havenbeheerder.
“Naar cargotype is te zien dat de overslag van vloeibare bulkgoederen (7,5 miljoen ton) met 5% steeg, onder meer bij chemische producten en kunstmeststoffen.”
Stukgoed
De overslag van stukgoed (5,2 miljoen ton) steeg met 4,1 procent door vooral de aanvoer van cellulose. De overslag van rollend materieel (1,9 miljoen ton) was gelijk aan de eerste helft van 2023. Droge bulkgoederen (18 miljoen ton) gaven 2 procent toe, onder meer door een afname van oliehoudende zaden en ijzererts. Stijgers binnen dit segment waren meststoffen en ruwe mineralen.
Als gevolg van de EU-sancties nam de handel met Rusland gedurende de eerste jaarhelft weer verder af, met nog eens 17 procent. Rusland is nu de tiende handelspartner, twee jaar geleden stond het nog op de eerste plaats. Momenteel is Groot-Brittannië de belangrijkste handelspartner voor North Sea Port, gevolgd door de Verenigde Staten en Zweden.