- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwGang zit erin bij Explosief I en II

Gang zit erin bij Explosief I en II

- Advertentie -

Delen

Langs de kade tussen de uitgestrekte hectares met erts- en kolenduinen van Ertsoverslagbedrijf Europoort (EECV) ligt het nieuwe koppelverband Explosief I/Explosief II. Robert Boere heeft via de panoramavensters van zijn stuurhuis al vaak naar de kraanbaan gekeken. Echt ongeduldig is hij niet maar hij zou geen enkel bezwaar hebben als de ruimen werden gevuld en koers richting Ruhr kan worden gekozen. Het loopt tegen het middaguur en Robert vindt dat hij afgelopen nacht niet voor niets om drie uur in Dordrecht aan boord is gestapt.

In de machinekamer staan twee Cummins-motoren (QSK type 50) opgesteld die ieder 1700 pk leveren. (foto’s Hans Heiligers)

Boere heeft met zijn dertig jaar een aardige mijlpaal bereikt in zijn explosieve carrière. Zijn binnenvaartopvoeding kreeg hij van zijn ouders, die nu op de Portofino varen. Toch koos hij na zijn schooltijd aanvankelijk voor een start op de wal en daarvan heeft hij geen spijt. Vooral niet als hij aan die opmerking toevoegt dat hij vijf jaar als elektromonteur bij Gova heeft gewerkt. Tja, die kennis en ervaring wil iedereen aan boord wel hebben, daar heb je altijd plezier van.
Daarna heeft hij definitief gekozen voor een vervolg van zijn loopbaan in de binnenvaart. Het eerste schip waarop hij kwam was de Century. Hij voer als matroos, als stuurman en uiteindelijk als schipper.

Explosieve naam
De familie Ruijtenberg en Robert Boere bezitten de nieuwbouw Explosief I en II binnen hun gelijknamige vof. In 2004 is het compagnonschap aangevangen met de aankoop van het drogeladingschip Delta dat oorspronkelijk is gebouwd onder de naam Tiger. Daar kwam voor het eerst de nieuwe explosieve naam op, rood geschilderd op een witte achtergrond. Nadat het schip drie jaar met succes had gevaren, werd besloten de boeg er af halen en te vervangen door een vierkante kop voor de vaart als koppelverband.
Robert heeft flink wat ondernemersbloed in zijn aderen stromen. Hij zegt op nuchtere wijze dat als je binnen het bedrijf ruimte aan de horizon ziet voor vernieuwing je zo’n kans moet grijpen. Altijd goed om met nieuw materiaal de toekomst in te gaan. “We gaan er een mooi en gezond bedrijf van maken”, zeggen Robert en Heidi en ze bedanken de familie Ruijtenberg reeds nu voor het in hen gestelde vertrouwen.

Ruijven
Rook Ruijtenberg kent als geen ander via zijn onderneming Ruijven in Werkendam de markt en de belangstelling die er voor een koppelverband bestaat. Dat was de aanleiding om met Boere de afspraak te maken dat de combinatie verkocht zou worden als zich een koper meldde. Binnen enkele maanden was de eerste Explosief I en II verkocht. Met de nieuwe eigenaar werd zelfs de afspraak gemaakt dat ze nog een jaartje mochten doorvaren.
Dat gaf ondertussen alle tijd om het plan voor de nieuwbouw in de volle breedte te bezien. Daarbij is grondig over alles nagedacht. Alle ervaring met de vorige combinatie werd door Ruijven in het ontwerp verwerkt. Alleen voor het achterschip is met een half oog gekeken naar de Century en de Joline. De kruiplijn kwam daarbij uit op 5,20 meter.
De casco’s zijn in Rusland gebouwd. Tijdens de bouw is drie maal een bezoek aan de werf gebracht. De eerste maal lag het voor- en middenschip gereed en was men bezig het achterschip te plaatsen. Tijdens het tweede bezoek stond de opbouw op zijn plaats en de derde reis was voor de afname.

Zonder problemen zijn de casco’s bezorgd bij A.A. Vink in Sliedrecht, waar Bram van Rees zich over de afbouw ontfermde. “Een leuke tijd”, zegt Robert. Hij kon het goed vinden met de ploeg van de werf en de onderaannemers en ze hebben gezamenlijk wat afgelachen. Vooral tijdens het eten als er eens moest worden overgewerkt.
De Explosief I en II legden behoorlijk beslag op de ruimte langs de afbouwkade. Het achterschip meet 95,50 x 11,45 meter, heeft een holte van 3,71 meter en een diepgang van 3,41 meter. Het laadvermogen is 2658 ton. Het voorschip is 81,50 x 11,45 meter, heeft een holte van 3,71 meter en een diepgang van 3,50 meter. Het tonnage daarvan is 2525. Van Wijk verzorgde de bouw en plaatsing van het stuurhuis en de spudpalen.

Gangetje
Omdat ze aan boord van de Explosief I en II wel van een gangetje houden en goede ervaring hebben met Cummins werd er geen half werk afgeleverd in de machinekamer. Gebroederlijk staan daar twee Cummins QSK type 50 motoren opgesteld die ieder 1700 pk opleveren. Verder zijn er in totaal nog drie generatorsets van Cummins die per stuk 60 kVA leveren. Eentje op de bak, de andere op het voor- en achterschip van het motorschip. Voor de Van Wijk-boegschroefinstallatie van het schip is er nog een Cummins QSX15 van 565 pk. Op de bak staat een DAF opgesteld van 400 pk en twee Veth Jets.
Over de volle lengte kom je rvs tegen: de dekwasleidingen, de uitlaten en de vleugels. De woning en stuurhuis zijn betimmerd door Holster. In samenhang met de fraaie keuken en de door echtgenote Heidi Boere-Van der Linden uitgezochte, supergezellige inrichting kreeg alles een warme uitstraling. En dat komt goed uit: binnen een week of zes wordt een kleine Boere verwacht die heel welkom is en met veel liefde zal worden ontvangen.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -