- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwms Erica: nieuwbouw voor 2-jarige v.o.f. Reba

ms Erica: nieuwbouw voor 2-jarige v.o.f. Reba

- Advertentie -

Delen

Veertien jaar terug tijdens een van hun eerste reizen op de Helena gingen Dirk Bakker en Erica Kaal voor het eerst buurten bij Gerard en Jeannette Reijerman-Van den Brink van de Animato. Daarna herhaalden zij dit nog vele malen over en weer en in 2007 ontstond eveneens een zakelijke relatie. De v.o.f. Reba zag in dat jaar het levenslicht en plaatste op de openingsbalans hun eerste schip, de Erica.

De machinekamer op het voorschip. (foto’s Hans Heiligers)

Het was de vroegere Anne-Marijke, een drogeladingschip van 110 x 11,45 meter en goed voor 3080 ton. Beide families hadden ieder een eigen woonruimte aan boord en de bestaande vriendschap kreeg een eveneens goed zakelijk fundament. Geheel onverwacht kwam er tijdens een verblijf bij Instalho in Werkendam bezoek aan boord. We schrijven dan januari 2008. Het was Jan Hut, die vroeg of ze bereid waren tot een gesprek waarin een mogelijke verkoop van de Erica op de agenda stond. Binnen drie weken was de zaak gedaan en ze moesten uitzien naar een ander schip.
Er werden hier en daar wat lichtjes opgestoken en de grote doorbraak kwam in mei 2008 toen Gerard en Dirk de beurs in Gorinchem bezochten en langsgingen bij Chris Cornet. Dirk en Chris kennen elkaar van de radarschool en zoiets geeft toch een voorsprong bij een belangrijke deal. Want dat werd het: een eerste nieuwbouw, zowel voor Bakker als Reijerman.

Goedlachs
Gerard (55) is grootgebracht aan boord bij zijn ouders, die als zetschippers voeren. Zelf vaart hij al vanaf zijn 14e, toen hij van school ging. Op zijn 21e trouwde hij met Jeannette van den Brink en ging met haar op zijn eerste schip varen, een kempenaar. Jeannette heeft hem veel geluk en twee gezonde dochters gebracht maar de kempenaar was niet zo’n goede keuze; hij had er veel pech mee.
De zelfstandigheid werd zelfs tijdelijk op een laag pitje gezet, waarna hij als schipper van de Johan de Witt in dienst trad bij M.J. Veth uit Kedichem. Daar heeft hij nooit spijt van gehad, en de eigenaar ook niet. In 1984 kreeg hij geheel onverwacht het aanbod het schip te mogen kopen. Daar heeft hij niet lang over hoeven nadenken. Het schip werd omgedoopt in Animato, een naam die bij Reijerman past. Hoewel hij zelf nooit geanimeerd behoeft te worden. Gerard is een goedlachse, gezellige man met veel verhalen waarbij het altijd later wordt dan je had gedacht.
De keuze van Dirk Bakker voor de binnenvaart is gekomen door zijn vader, die in Nijkerk schepen loste. Dirk begon aanvankelijk in loondienst bij Van Ommeren en heeft met zijn 36 jaar ondertussen al wat schepen op zijn naam gehad. Na de Helena (567 ton) werd dat de Peneus (975 ton) en later nog de Conzelo. Dirk en Erica hebben drie dochters, Britt is vijf, Mandy anderhalf en met haar zes weken is Lieke de jongste aan boord. Britt gaat binnenkort naar het internaat.

Handtekeningen
Op de beurs in Gorinchem hoorden de twee vennoten dat Cornet in China een geschikt casco in aanbouw had, van 110 bij 11,45 meter. Dat sprak de heren zeker aan en uiteindelijk resulteerde dat in hun beider handtekeningen onder het turnkey-project. Ze hadden wel eens gedacht aan een 135-meter maar al vrij snel waren ze het er over eens dat de 110-meter toch beter bij hen in het straatje paste. Breder is nooit ter sprake geweest.
Uiteindelijk kwam bericht uit China dat het schip daar in juni 2008 gereed lag voor transport naar Nederland; het moest alleen nog worden gestraald en gecoat. Het casco arriveerde gezond en zonder problemen begin maart dit jaar voor afbouw bij Instalho, tegelijkertijd met de Novitas van de familie Kuup.

Van de breed uitgevoerde lessenaar kreeg het teakhout een stevige laag beits.

Op de vorige Erica was de woonruimte gelijk verdeeld over de twee families. Nu heeft Reijermans echtgenote besloten aan de wal te blijven wonen en zo af en toe eens een reisje mee te doen. Vandaar dat de meeste ruimte is toebedeeld aan het jonge gezin Bakker, waarbij onmiddellijk moet worden aangetekend dat Gerard eveneens over een royaal ingericht verblijf beschikt.

Voorraadbeheer
En wie denkt dat de mannen groot verlof hebben gehad tussen het moment van verkoop van hun vorige schip en het in de vaart komen van de nieuwe Erica, die vergist zich. Met veel animo heeft het ondernemende tweetal een kempenaar gekocht waarmee veel reizen veevoer werden gedaan, hoofdzakelijk van Amsterdam en Rotterdam naar Helmond en Eindhoven. Ze kunnen inmiddels zonder probleem elke sluis van de Zuid-Willemsvaart uittekenen. Dat schip is inmiddels al weer verkocht. De baten van de koop en verkoop van de kempenaar waren geen doel op zich; het ging hen er om dat ze konden doorwerken en aan de kost konden komen en dat is goed gelukt.
De nieuwe Erica mag er zijn. Het schip heeft een mooi jasje, er is veel werk besteed aan schuren en schilderen: dat kan iedereen zien. In vergelijking met de vorige Erica is afgestapt van het wit met blauw. Dat is verruild voor wit met een kleur die tussen bruin en diep rood grenst. “Wel zo gemakkelijk uit oogpunt van voorraadbeheer”, zo overtuigt Bakker ons. Even later zien we wat hij bedoelt als we een rondje over de honderd-en-tien meters doen. Ook de lieren zijn in dezelfde kleur geschilderd.

3336 ton
Bekijken we de details van de Erica, dan begint dat met het ontwerp van Concordia dat is afgestemd op het type Stentor met een vertrekpunt van 110 x 11,45 meter, waarbij men zoals nu blijkt uiteindelijk is uitgekomen op 3336 ton. Uit het magazijn van Koedood mocht een Mitsubishi SR 1600 van 1700 pk van het schap worden gehaald om een definitieve plaats te krijgen in de machinekamer van de Erica.
Wat er nog meer draait op de Erica zijn twee generatorsets van John Deere; die leveren elk 65 kVA. De Veth-boegschroef wordt aangedreven door een Scania van 570 pk. Het stuurhuis van Van Wijk levert alle ruimte voor de breed uitgevoerde lessenaar waarvan het teakhout een stevige laag beits kreeg. En op die lessenaar zagen we een scherm waarmee je ook nog eens de 3-traps Van Wijk-spudpalen kan bedienen.
Dat gaat bijna nog gemakkelijker dan het bedienen van alle huishoudelijke apparatuur die vanuit Nieuwegein-Vreeswijk aan boord werd geïnstalleerd door Visser Electro (anno 1936). De familie is daar een terugkerende klant.
De Erica heeft ondertussen aan bevrachtingskantoor Gebroeders Aerts in Ridderkerk laten weten dat ze er weer klaar voor zijn.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -