Europees onderzoeksprogramma: meer lading naar Bazel mogelijk

0
Door laag water kan de binnenvaart niet optimaal laden. Nieuwe scheepsontwerpen kunnen daar verbetering in brengen. (archieffoto Tim Klehr)

Hoe kan het vervoer over de Rijn tussen Rotterdam/Antwerpen en Bazel verbeterd worden? Dat is de centrale vraag in het onderzoeksprogramma Novimove: Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively. De Europese Commissie heeft vanuit Horizon 2020, het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie, bijna 9 miljoen euro toegekend aan dit vier jaar durende programma.

TU Delft trekt de kar. Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics bij de afdeling Maritime & Transport Technology, coördineert Novimove. In totaal zijn 21 partijen uit zes Europese landen erbij betrokken. “Het doel is om de binnenvaart over de Rijn-Alpen corridor efficiënter te maken, waarmee het lage energie- en emissieverbruik van deze transportmodaliteit veel beter benut kan worden”, zo staat op de site van TU Delft te lezen.

Slimmer

Negenborn zegt daar: “Binnen dit unieke onderzoeksprogramma streven wij op termijn naar 30% meer transport over deze watercorridor. Niet alleen slimmere schepen, maar ook een slimmer communicatie- en logistiek netwerk kunnen hiervoor zorgen.”

Hij richt zich in zijn onderzoek op “het ontwikkelen van innovatieve strategieën voor het coördineren van diverse componenten in grootschalige, genetwerkte transportsystemen”.

Volgens de initiatiefnemers van Novimove laat de binnenvaart op de zogeheten Rijn-Alpen-corridor kansen onbenut om efficiënter te werken. Het schort aan containerschepen die niet volledig geladen zijn, overvolle sluizen waar schepen lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en lage waterstanden die de beladingsgraad negatief beïnvloeden.

Nieuwe scheepstypen

Het onderzoeksteam binnen Novimove richt zich op de verbetering van het logistieke systeem. De focus ligt op vier verschillende niveaus:

  • het ontwerpen van nieuwe scheepstypen die beter om kunnen gaan met variaties in waterstanden
  • slimme riviernavigatie door informatie van satellieten te combineren met real-time informatie over waterstanden en stromingen
  • slimme planning van sluizen door interactie en een betere planning
  • ladingreconstructie voor het verhogen van beladingsgraden

Binnen het consortium werken logistieke operators, havens, systeemontwikkelaars en onderzoeksinstellingen uit Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Noorwegen samen. In juni 2020 is de officiële kick-off.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.