- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsBrussel keurt Nederlandse modal shift-subsidie goed

Brussel keurt Nederlandse modal shift-subsidie goed

- Advertentie -

Delen

Nederland heeft toestemming van de Europese Commissie om 22,5 miljoen euro te steken in de modal shift van het vrachtvervoer. Het geld is bedoeld om verladers en transporteurs te stimuleren hun goederen via de binnenwateren en het spoor te vervoeren in plaats van over de weg. Dat is volgens het kabinet goed voor de afname van de verkeersdrukte op de weg, de verkeersveiligheid en het terugdringen van CO2-uitstoot.

Deze ‘Modal Shift’-regeling is opgezet om de verplaatsing van het goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart of het spoor te versterken. Met de modal shift-subsidie kiest het kabinet voor het stimuleren van de verplaatsing van doorgaand goederenvervoer van de weg naar de binnenvaart en het spoor. Dat doet het kabinet, met het oog op de grootschalige vervangings- en renovatieopgave van bruggen, tunnels en wegen door Rijkswaterstaat, om de wegen te ontlasten en bij te dragen aan vergroening van het vrachtvervoer.

20 euro per container

De subsidieregeling richt zich op verladers en expediteurs. Om hen te stimuleren voor de binnenvaart of het spoor te kiezen kunnen ze een subsidie krijgen van 20 euro per structureel verplaatste container (of een equivalent daarvan bij bulk). De subsidie is bedoeld als tegemoetkoming in de extra transportkosten van de binnenvaart of het spoor. Die ontstaan bijvoorbeeld door een extra overslaghandeling.

Bedrijven met een concreet voorstel om lading over te hevelen van de weg naar het water of spoor, kunnen een subsidieaanvraag indienen bij uitvoeringsorganisatie Connekt. Dat programmabureau voert in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het initiatief uit om vervoer per binnenvaart en spoor te stimuleren.

Nieuwe lading

Bij de binnenvaart moeten kandidaten actief zijn op (delen van) de route tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, via de regio’s Arnhem-Nijmegen (corridor Oost) en/of via Venlo (corridor Zuid-Oost) of op de route tussen Amsterdam en Antwerpen (corridor Zuid). Voor een modal shift naar het spoor komen ook andere trajecten in aanmerking.

De regeling is bedoeld om nieuwe lijndiensten in de binnenvaart mogelijk te maken en het stimuleren van de keuze om lading via de binnenvaart en het spoor te vervoeren. Het gaat expliciet om lading die nu over de weg gaat, niet om verschuiving binnen de reeds bestaande stromen over water of spoor.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -