EP wil schonere scheepsbrandstof in hele EU

0

In Straatsburg stemde de Milieucommissie van het Europees Parlement voor een voorstel om de zwavelnorm voor zeeschepen te verlagen. "De stemming van vandaag brengt ons een stap dichter bij krachtiger EU-regels voor zwavelverontreiniging door schepen”, aldus Finse Europarlementariër Satu Hassi nadat de meerderheid van de Milieucommissie had ingestemd met haar rapport. De lagere zwavelnorm zou oorspronkelijk alleen gelden in de Noordzee, het Kanaal en de Baltische Zee.

Een amendement werd aangenomen om de nieuwe regels voor het zwavelgehalte in scheepsbrandstof te laten gelden voor alle wateren die bij de EU landen horen. Mede-indiener van het amendement is Peter van Dalen(ChristenUnie): “Dankzij het wijzigingsvoorstel kun je vanaf 2015 zowel Rotterdam als Marseille niet meer bereiken zonder groene, zwavelarme brandstof te gebruiken. Dat is in het belang van alle Europese inwoners van kustgebieden.”
Van Dalen vindt dit eerlijker. Havens die niet aan de Noordzee, het Kanaal en de Baltische Zee liggen, zouden in het oorspronkelijke voorstel profiteren van de maatregel, omdat de oude, vervuilende brandstof goedkoper is dan de nieuwe, schone brandstof. “Dat zou de wereld op zijn kop zijn: daar hebben wij nu een stokje voor gestoken. De EU moet schone zeescheepvaart overal bevorderen.”
De Europarlementariër vervolgt: “Elke sector van transport moet blijven innoveren en milieuvriendelijker worden. Het zeevervoer heeft nog een flinke inhaalslag te maken. De Internationale Maritieme Organisatie heeft jarenlang weinig gedaan om de schadelijke uitstoot van het zeevervoer te verminderen. Nu heeft de IMO eindelijk een maatregel genomen waardoor het vervoer over de zee schoner wordt. Ik ben blij met deze eerste stap. Nu moet die maatregel vlug ingaan en niet worden uitgesteld, wat verschillende vervoersorganisaties willen.”
De Europese Commissie heeft uitgerekend dat met de voorgestelde maatregel tot 2020 maar liefst zeventienduizend voortijdige sterfgevallen worden voorkomen in de EU.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.