- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwElmare: dijk van een schip met zee van ruimte

Elmare: dijk van een schip met zee van ruimte

- Advertentie -

Delen

Tegenover de EMO aan de Maasvlakte liggen de schepen te wachten op een telefoontje dat ze kunnen gaan laden. Het is rond het middaguur en voor wat betreft de Elmare had het bericht die ochtend vroeg reeds mogen komen. Ze liggen hier al sinds 2 uur van de afgelopen nacht. Per auto kun je de steigers met moeite bereiken (over een smal pad). Bovendien heeft het goed gesneeuwd en er wordt hierr niet gestrooid.

Wooncentrum Filippo uit Ermelo heeft laten zien dat het ook aan boord een mooie keuken kan installeren.

4-jarige Jasper Zweep maakt met zijn grootvader Jaap Zweep een uitstapje buiten boord. Eén stap van Jaap zijn er twee voor Jasper. In zijn knalrode reddingsvest scoort hij het maximaal haalbare contrast tegenover de witte sneeuw. Die sneeuw ligt ook over de volle 135 meter van de laatste nieuwbouw van Scheepvaartonderneming Zweep V.O.F. van Jaap en Jaco Zweep. Dankzij de arbo-wetgeving komen wij via de voorgeschreven handreling langs de denneboom veilig op het achterschip.

Falcon
De klim naar het Kampers-stuurhuis is een makkie en binnen de kortste keren krijgen we van Mieke Zweep-Gräfe een versgemalen kopje koffie. In het stuurhuis valt ons oog op de allernieuwste Falcon-schermen van Radio Holland. Ze hebben een plaats gekregen in een door Willemsen geleverde lessenaar die in het betere jachtensegment eveneens veel punten zou scoren. De lessenaar is een hoogglanzende combinatie van beuken en kersen. Jaco heeft de vrije hand gehad voor de inrichting van zijn werkplek. Beneden is het domein van Mieke en ook in de woning keken we onze ogen uit.
Wooncentrum Filippo uit Ermelo heeft laten zien dat het ook aan boord een mooie keuken kan installeren. De uitvoering is in hoogglans en de kleur laat zich het best beschrijven als terrabruin. Samen met de ruime tafel is de woon- en leefkeuken een centrale en vooral gezellige plaats geworden waar ieder zich thuis voelt. Jasper en zijn zus Marjolein (6) hebben eveneens geboft met hun vrolijk getinte en decibelvriendelijke kamers. Ook de voorwoning is royaal en met smaak ingericht, het is de woning van Jaap en Alie Zweep-Boertien.

De zee
Deze Elmare is de eerste nieuwbouw Elmare en het tweede schip van de vof met deze naam. De eerste nieuwbouw was de Necton in 1998, een 2000-tonner. Het schip is in 2006 verkocht en de nieuwe eigenaar wilde de naam van het schip graag in stand houden. Toen de familie Zweep in 2006 de Addio kocht van B. Deurwaarder werd er een naambord opgehangen met de naam Elmare. In het Spaans-Nederlandse woordenboek wordt Elmare vertaald in ‘de zee’.
Jaap en Jaco hebben met plezier op dat schip gevaren. Ze waren er zeer content mee en hadden het plan om dat nog lang te blijven. Zoals dat ook bij anderen geschiedde kregen zij de vraag of de Elmare van eigenaar kon veranderen. Zoiets zet binnen de kortste keren een streep door de aanvankelijke plannen. Uiteindelijk resulteert het verhaal er in dat de Elmare in 2007 werd verkocht.
Na wat serieuze verkenningen binnen Europa stapte Jaap Zweep uiteindelijk met zijn zoon Jaco in december 2008 op het vliegtuig naar China. Naast hen in het vliegtuig zat Wim Blonk van Blonk Maritiem uit Krimpen aan de Lek. Van hem kregen ze het aanbod een casco te gaan bekijken van een 135-meterschip.

Barbecue
Nadat ze op de werf waren aangekomen bleek dat de verhalen die zij over de Chinese werven hadden gehoord niet overdreven zijn. Ze waren onder de indruk van de bedrijvigheid en de grote aantallen casco’s die gereed lagen of waaraan nog werd gewerkt. Binnen twee dagen waren ze weer op de terugweg en ze konden bij thuiskomst aan hun echtgenotes de details geven over de voortreffelijk geregelde reis en het koopcontract voor het casco. Niet lang daarna werd nog een ander contract ondertekend. Daarin stond dat De Gerlien-van Tiem in juni 2009 reeds met de afbouw van de nieuwe Elmare zou beginnen. Het casco kwam keurig op tijd aan en maakte zijn eerste Nederlandse reis naar Sluiskil. Daar werd het schip gedokt, gekeurd en verlost van de zeevasten.

Een vrolijk getinte kinderkamer. (foto’s Hans Heiligers)

Jaco en zijn ouders namen hun intrek in een tijdelijke woonruimte bij de werf. Ze hebben tijdens de afbouw geprofiteerd van het overvloedige zomerse weer en de lange, werkzame zomeravonden. Dat deden zij niet alleen; er werd nog meer afgebouwd bij De Gerlien-van Tiem. Ze waren in gezelschap van de Calisto, de Ina, de Moonlight en de Rebel en beleefden een goede samenwerking en veel gezelligheid. De gezamenlijke barbecue op de werf met de families van die schepen zorgde voor veel sfeer. Terwijl Mieke met de kinderen in Harderwijk woonde, heeft Jaco zijn kennis en kunde van zijn vorige nieuwbouw bij Poppen weer paraat gemaakt.

Flexibele vervoersplannen
Samen met de werf en de installateurs heeft hij het casco afgebouwd naar het voorbeeld dat hij eerder als compleet schip op de oorspronkelijke bouwtekening van Rensen Shipbuilding had gezien (het succesvolle type Innuendo). De maten zijn 135 x 11,45 meter met een holte van4,25 meter en een kruiplijn van 8,50 meter. Dat is goed voor maar liefst 3.875 ton. Samen met de Friese kap van Blommaert staat dit garant voor flexibele vervoersplannen naar allerhande bestemmingen. Daarvoor gaat Rhenus in Duisburg zorgen.
De open dag is gehouden op de werf, waar Marjolein en Jasper Zweep het schip van hun ouders en grootouders doopten. Hun tijdelijke buren van de wal in Harderwijk keken hun ogen uit; ze hadden zich tevoren geen voorstelling kunnen maken. Na de plechtigheid gingen de gasten aan boord van partyship De Graaf van Bylant, waar een geweldig buffet werd geserveerd

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -