- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMTS Desperado: doordacht en degelijk

MTS Desperado: doordacht en degelijk

- Advertentie -

Delen

Als we langs de kade bij van der Meijden Interieurs in Hardinxeld-Giessendam foto’s hebben gemaakt van een ander schip, kunnen we meteen te voet oversteken naar de kade van Den Breejen. Daar ligt het fonkelnieuwe mts Desperado. Volgens Ben de Rooij van Den Breejen is er aan het schip niets meer te veranderen of te verbeteren. Het is van voor tot achter goed doordacht en degelijk gebouwd.

Aan dek maken we als eerste kennis met Paul van Wanrooij. Hij werkt bij Verhagen Scheepselektro, is heel enthousiast en nodigt ons meteen uit naar het werk van Mark Verhagen en hem te komen kijken. We stappen de machineruimte van het voorschip binnen en kunnen niet anders vaststellen dan dat ze geweldig mooi werk hebben afgeleverd. Wat we nog niet eerder zijn tegengekomen is dat de bekabeling van en naar de schakelkasten langs de wanden is weggewerkt achter traanplaten. Dat maakt de ruimte in het voorschip nog strakker en overzichtelijker.
Mark is trots op zijn werkgever en vertelde ons dat Verhagen reeds veel projecten voor Den Breejen heeft gedaan. Ook Dolderman heeft in het voorschip verschillende naamplaatjes afgegeven. Die vinden we terug op de Caterpillar C32 Acert generatorset voor de aandrijving van ladingpompen en de Verhaar-boegschroef met een vermogen van 441 kW. Er is ook nog voldoende plaats voor de ketel van Heatmaster.

Zelenodolsk
Hoewel afgedekt door de bekende blauwe hoesjes zijn de deepwell ladingpompen van Marflex herkenbaar. Zij hebben hun plaats gevonden aan het leidingwerk dat geleverd is door Leemberg Pijpleidingen en Apparatenbouw uit Heerjansdam. Dat bedrijf bouwde met veel oog voor kwaliteit en veiligheid het dekleidingsysteem en deed dat ook in de machinekamer.
Het schip heeft een lengte van 110 meter, een breedte van 13,50 meter en een diepgang van 4.20 meter. Het telt maar liefst dertien tanks met een inhoud van 380 m3. Dat correspondeert volledig met de bouwtekeningen van Rensen Shipbuilding. Daarmee zijn reeds eerder met succes en onder streng toezicht van Lloyds in Rusland vele casco’s van het C-type gebouwd op de werf van Zelenodolsk, waaronder de Serano en de Solution.

Het Kampers-stuurhuis laat het werk zien van Verveer Scheepsbetimmeringen. (foto’s Hans Heiligers)

Schroefasinstallatie
In de machinekamer op het achterschip staat een Caterpillar C3516 van 2030 pk bij 1800 toeren voor de aandrijving van de AMW-schroef met een diameter van 1800 millimeter. Ook voor mts Desperado is de schroefasinstallatie volledig gebouwd en geïnstalleerd door Den Breejen. Het kenmerk daarvan is dat de installatie oliegesmeerd is.
Er wordt niet alleen vanaf de werf ingebouwd maar ook op alle locaties elders. De afdichtingen zijn compatible met IHC en Wärtisilä. Het scheelde niet veel of V.O.F. Krammer had kunnen claimen dat zij de honderdste klant was die bij Den Breejen dit product lieten installeren.
Niet alleen daarmee heeft Den Breejen veel werk, ook aan afbouw zijn veel uren besteed; de teller liep vorig jaar op tot tien afbouwprojecten. Op dit moment wordt gewerkt aan de afbouw van het 110 meter lange mts Banzystad en daarna is de plaats aan de afbouwkade gereserveerd voor een ander tankschip.

Verder leverde Dolderman voor dit schip nog twee John Deere-generatorsets voor het boordnet. Het Kampers-stuurhuis laat het werk zien van Verveer Scheepsbetimmeringen. Opnieuw een ruime voldoende voor de ambachtelijke wijze waarop ze daar de lessenaar hebben gebouwd.
Al met al durven wij met zekerheid te beweren dat het mts Desperado een klassetankschip is geworden en daarmee een geweldige aanwinst voor de V.O.F. Krammer.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -