- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwEigenaars Duc in Altum hopen op volle ruimen

Eigenaars Duc in Altum hopen op volle ruimen

- Advertentie -

Delen

Duc in altum is Latijn en betekent ‘vaar uit naar het diepe’. Jezus sprak deze woorden tegen de apostelen die na een hele nacht vissen niets gevangen hadden (Lucas 5:4). Jezus vroeg hen vertrouwen in Hem te hebben en de stap naar het diepe te wagen. Vervolgens haalden ze een enorme vangst binnen. Theo en Karin Nuij uit Maasbracht, eigenaars van de onlangs bij scheepswerf Gelria afgebouwde Duc in Altum rekenen niet op een ruim vol vis, want zij vervoeren bij voorkeur bulk. De bouw van hun drogeladingschip van 135 x 11,45 meter is bepaald geen sprong in het diepe, want familie Nuij kocht het nieuwbouwschip pas toen ze eerst de vorige Duc in Altum hadden verkocht.

Theo Nuij. (foto’s Jan Hoek)

Het stortgoed gaan Theo en Karin Nuij in principe vervoeren voor rederij Imperial uit Duisburg. Het betreft een van de grootste rederijen in West-Europa. Jaarlijks vervoert het bedrijf meer dan 53 miljoen ton droge en vloeibare ladingen en containers. Daarvoor beschikt Imperial over een vloot van 129 eigen schepen; daarnaast varen nog eens 470 schepen voor de rederij uit Duisburg. De totaalcapaciteit is ongeveer 1 miljoen ton, waarbij Theo Nuij met ruim 3900 ton een behoorlijke duit in het zakje doet.

Geen gokker
“Ik heb ongeveer anderhalf jaar voor Imperial gevaren en met name met Dittmar Steinbügel heb ik een uitstekende relatie. We gaan hoofdzakelijk bulk vervoeren over de hele Rijn met af en toe een afslag naar de Main of Moezel”, vertelt Nuij. In 1980 begon hij bij zijn vader Gerard als matroos aan boord van de Maria, genoemd naar zijn moeder. Negen jaar later werd er een schip van 73 x 8,20 meter bijgekocht, dat de naam Duc in Altum had.
Dat schip werd in 2002 verkocht en een jaar later vervangen door een Duc in Altum van 110 x 10,50 meter, Dat schip is afgebouwd bij Vlek Scheepsservice, een bedrijf dat in 2003 is opgegaan in VPG Scheepsservice, een samenbundeling van Vlek en Pasman Gelria. Vorig jaar werd ook dat schip verkocht, aan Dunar Scheepvaartbedrijf. Het vaart nu onder de naam Tai-Shang.
Theo Nuij noemt zichzelf geen gokker en daarom ging hij zich pas na de verkoop van zijn schip serieus oriënteren op de markt. Hij vertelt daarover: “Het Nederlandse casco heb ik gekocht bij Chris Kornet van Concordia Shipyards en het is gebouwd bij Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Ik heb Chris Kornet leren kennen als een eerlijke makelaar en ik kan terugkijken op een prettige samenwerking met hem. Bij de samenstelling van het bestek heb ik zelf een groot aantal zaken aangegeven. Wat redelijk is, daar zorgt Kornet voor en wat ik betreffende de nieuwe Duc in Altum in gedachten had, heb ik zeker gekregen.”

Stenen vensterbanken
Een fraai voorbeeld is de opvallende lessenaar. Nuij vervolgt zijn verhaal: “Ik had de vormen en ideeën helder voor ogen en in samenwerking met Vlek Scheepsinstallaties en Van Gameren Interieurbouw uit Huissen heeft de lessenaar zijn vorm en inhoud gekregen. Ik wilde per se één soort schermen boven en drie gelijke schermen beneden. De Duc in Altum moest een onderhoudsvriendelijk schip worden en daar past prima het zwart granieten blad in de lessenaar bij. Dat is tevens de reden dat ook de vensterbanken, zowel in de stuurhut als in de woning, van steen zijn. Verder wilde ik in de stuurhut graag twee airco’s en een kookplaatje hebben.”
“Droog en veilig over het gangboord lopen, was ook een vereiste. Daarom is er een verhoogd middenschip en loopt er aan stuurboord van voor naar achter een veiligheidsdraad. Het vorige schip had met een semibeun veel kubieke meters en daarom was in dit geval een 135 meter schip een bewuste keuze. De door Koedood geleverde Mitsubishi-motoren zijn ingebouwd door VPG Scheepsservice en hebben een capaciteit van 1278 pk elk bij 1600 toeren.”

De trossen kunnen los, want het ruim is geladen met kolen.

Over een opvolger hoeft Theo Nuij zich hoogstwaarschijnlijk geen zorgen te maken. Zoon Bas (15) heeft aangegeven na zijn school zo snel mogelijk schipper te willen worden, terwijl zoon Gert-Jan (13) nog twijfels heeft en zich voorlopig concentreert op zijn studie havo/vwo.
Dat betekent niet dat Theo en Karin Nuij alles alleen moeten doen, want sinds januari zijn Geert en zijn partner Romana de matrozen. Ze kunnen de trossen losgooien, want het ruim is geladen met kolen en de Duc in Altum kan gaan varen naar het diepe.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -