- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste sluisdeuren terug in Demeysluis

Eerste sluisdeuren terug in Demeysluis

- Advertentie -

Delen

De eerste sluisdeuren van de Demeysluis in Oostende zijn terug. De twee ruim 65 ton wegende deuren werden in augustus 2022 uit de deurkamers getild voor renovatiewerkzaamheden. Nu dat karwei erop zit, zijn ze met een drijvende bok richting het sluiscomplex getransporteerd en vervolgens teruggeplaatst in de deurkamer.

Daarmee is de in 2021 begonnen renovatie aan de Demeysluis nog niet klaar. In december worden weer twee deuren uit de sluis getild. Dan kunnen ook die onder handen worden genomen.

Acht deuren

De Demeysluis verbindt de voor- en achterhaven van Oostende en is meer dan 120 jaar oud. De eerste steen werd op 19 juni 1898 gelegd door koning Leopold II. De sluis is 123 meter lang, 17,40 meter breed en 4,50 meter diep. De sluis telt in totaal acht deuren: aan elk hoofd zijn er twee ebdeuren en twee vloeddeuren.

“Sinds oktober 2021 gebeuren er herstellingswerken aan de Demeysluis. Deze werken werden gegund voor iets meer dan 3,5 miljoen euro”, zegt de Vlaamse minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken.

Complexe operatie

Dinsdagochtend 21 november werd de eerste sluisdeur van de Henri Deweertkaai met een drijvende bok opgetild en vervolgens, hangend aan een kraan, naar de Demeysluis gevaren. Omstreeks 10.00 uur kwam de sluisdeur bij de Demeysluis aan. Na het transport naar de sluis werd de sluisdeur onder begeleiding van duikers op zijn taats gezet, het draaipunt onder water waarop de deur rust. Vervolgens werd de deur aan de bovenzijde via de halsbeugel gekoppeld aan het verankeringsgietstuk op het landhoofd.

Een dag later herhaalde het proces zich met de tweede sluisdeur. Vandaag (donderdag 23 november) en vrijdag 24 november worden de armen van beide deuren gekoppeld aan de vijzel en worden de sluisdeuren elektrisch aangesloten.

Halsbeugel

De schoonmaak en renovatie van de deuren gebeurde op de Henri Deweertkaai. Daar zijn eerst oesters en slib eerst verwijderd. Daarna volgde het reparatie- en aanpassingswerk aan de staalconstructie en werden de twee deuren opnieuw geschilderd.

De schuiven en de halsbeugel werden eveneens aangepast. Met de schuiven kan het waterpeil aan weerszijden van de sluisdeur gelijk worden gemaakt, waarna de deur geopend kan worden en schepen dus de sluis in kunnen. De halsbeugel is het onderdeel dat de sluisdeur verbindt met het verankeringsgietstuk op het landhoofd. Daarnaast werd ook kathodische bescherming op de deuren aangebracht en zijn de rubbers vervangen.

(foto Patrick Vanhopplinus / DMOW)

Maritieme Toegang

De schilder- en herstelwerkzaamheden gebeuren in opdracht en onder toezicht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Maritieme Toegang is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de basisinfrastructuur in de haven van Oostende en zorgt ervoor dat de haven toegankelijk blijft voor de scheepvaart.

De Tijdelijke Maatschap Hye-Demako – Oil-De Roeck voert het werk samen met hun onderaannemers Gardec, K&C Diving en Hebo uit. Daarnaast zijn ook meerdere afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de haven van Oostende en diverse externe partijen betrokken, zoals CPC, Seco, SBE en Vandezande.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -