- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsEerste ecotanker

Eerste ecotanker

- Advertentie -

Delen

 

 (foto Kotug)

Na een lange reis, die op 18 november 2009 in Sjanghai begon en stops kende in Singapore, Walvisbaai, Namibië en Mauretanië, arriveerde de sleepboot RT Peter van Kotug donderdag 15 april met zijn sleep in de Rotterdamse Waalhaven. De RT Peter sleepte het casco van de coaster Flintercoral waar op het dek en in het ruim drie binnenvaarttankers in elf delen waren geladen. Ook de RT Peter is gloednieuw. Vorig jaar werd die opgeleverd in het Japanse Niigata. De RotorTug is een hypermoderne sleepboot die Kotug inzet bij het werk in Bremerhaven; de boot is daar inmiddels heen vertrokken.

 

(foto Ben Wind)

De binnenschepen zijn de 135 bij 14,20 metende ecotanker Amulet voor de gelijknamige VOF van binnenvaartondernemer Frans Janssen en twee 86 meter-tankers voor Rensen Shipbuilding en Speksnijder Watertransporten. De ecotanker wordt zo genoemd omdat het de eerste tanker is met dieselelektrische aandrijving. Frans Janssen: “Er staan vier generatoren in plaats van een hoofdmotor en ze worden elk apart alleen aangeschakeld indien ze nodig zijn voor de aandrijving. Er draait dus nooit een motor op halve kracht. Mocht ik nog meer schepen bestellen, dan kies ik zeker weer hiervoor. Het brandstofverbruik is zoveel lager.”
De schepen worden pas overgedragen nadat scheepsmakelaar Ihda Shipbuilding Service komende maand de in China geconstateerde gebreken heeft hersteld. De casco’s zijn meer dan een jaar te laat en er zijn in de markt twijfels over de situatie bij de makelaar.

♦ Lees ook “Geen paniek bij Ihda”.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -