Het is een variant op water naar de zee dragen, maar dan omgekeerd. Normaliter gaan baggerschepen vol naar buiten en weer leeg naar binnen voor een volgende vracht. De Strandway doet dat andersom en komt geladen binnen en gaat leeg terug.
Nu komen er wel vaker baggerschepen binnen met Noordzeezand voor de zandput In de Eemhaven, maar die gaan er vol met baggerspecie weer uit. De sleephopperzuiger van Boskalis niet… Die brengt alleen maar zand naar de Rijnhaven, die voor een derde wordt gedempt.
De Rijnhaven heeft een oppervlakte van 28 hectare en werd aangelegd van 1887 tot 1895. Het is een van de oudste havenbekkens ‘op Zuid’ en was ooit een belangrijke en levendige haven, waar veel boomstammen en andersoortig hout werden aangevoerd. Op negen houten meerstoelen konden zes schepen ‘op stroom’ werden gelost. Aan de noordzijde lagen voor de loodsen New Orleans, San Francisco en Havana de bekende Dyk-schepen van de Holland-Amerika Lijn met arbeidsintensief stukgoed.
Daar komen nu drijvende parkdelen en aan de oost- en zuidzijde wordt het Rijnhavenpark aangelegd, met een stadsstrand. Ook komen er ruim 2.000 hoogbouwwoningen, maar eerst moet het aangevoerde zand nog inklinken.
De Strandway heeft een hoppervolume van 4.500 m³ en opereert onder Cypriotische vlag, wat winst- en dividendbelasting uitspaart. Met 92 bij 19 meter is het schip heel handzaam om de Rijnhavenbrug, beter bekend als de Hoerenloper, veilig te passeren.