Duitsland: wel plannen, maar geen geld voor binnenvaart

0
Sluis Hünxe op het Wesel-Dattelnkanaal. (foto AdobeStock)

Geen gebrek aan ronkende binnenvaartplannen en -visies de laatste tijd in Duitsland. Maar als je de begroting voor 2020 ernaast legt, vraag je je af wat ze waard zijn.

In het Duitse parlement worden deze week de begrotingsplannen van de bondsregering voor 2020 behandeld. Vandaag (12 september) is de begroting voor verkeersinfrastructuur aan de beurt. Voor de instandhouding en verruiming van rivieren en kanalen wil de bondsregering volgend jaar 708 miljoen euro uitgeven.

Vreemd

Dat is minder dan dit jaar. En dat is vreemd: de laatste maanden is immers steeds duidelijker geworden hoe dringend de vaarweginfrastructuur in Duitsland aan vernieuwing toe is.

Denk alleen aan de sluizen op het Wesel-Datteln-kanaal. Uit een rapport dat het Duitse verkeersministerie in 2016 publiceerde, bleek dat er jaarlijks minimaal 900 miljoen euro nodig is om de vaarweginfrastructuur in zijn huidige staat te kunnen houden. Door kostenstijgingen ligt dit bedrag inmiddels wellicht hoger.

Ondertussen staan op tal van vaarwegen grote projecten op stapel, waaronder de verdieping van de Rijn-vaargeul. Dit is nodig om de binnenvaart ook in de toekomst betrouwbaar en flexibel te houden.

Personeelstekort

Vanwaar dan juist nu een daling van de investeringen? Binnenvaartbond BDB vermoedt dat de bondsregering het budget voor de vaarwegen aanpast aan het personeelstekort bij de Duitse vaarwegbeheerder. De WSV heeft nog steeds honderden ingenieurs te weinig om projecten tijdig te kunnen voorbereiden, aanbesteden en (laten) uitvoeren.

De begroting voor volgend jaar zegt echter niets over het opkrikken van het personeelsbestand naar het voor industrie en binnenvaart noodzakelijke niveau. De BDB eist dan ook grondige aanpassingen in de huidige begrotingsplannen. “Jammer dat het parlement nu moet corrigeren wat de regering verzuimd heeft”, aldus de BDB. “Namelijk eindelijk eens een begroting op te stellen die de binnenvaart in Duitsland een stap vooruitbrengt.”

Mooie plannen

Nochtans zijn hierover de laatste maanden in Duitsland heel wat afspraken gemaakt tussen het verkeersministerie en de industrie. Men kan ze nalezen, onder meer in het Masterplan Binnenvaart en het 8-punten-plan voor de Rijnvaart.

Mooie plannen veranderen echter niets aan de realiteit als er niet ook geld ter beschikking komt om ze om te zetten. Na decennia van onderinvesteringen zijn veel kunstwerken op en langs Duitse vaarwegen gewoon op.

Nog onlangs lag de Noord-Duitse binnenvaart dagenlang stil nadat op de Elbe en haar zijkanalen het waterpeil was verlaagd om een dambreuk bij Geeesthacht te voorkomen. De sinds mei vorig jaar gestremde tweede bak van de scheepslift in Scharnebeck zal door zware betonbeschadigingen nog minimaal tot maart 2021 buiten gebruik blijven. Op de Main kon begin september als gevolg van personeelstekort niet geschut worden.

Sarah De Preter

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.