Het Duitse verkeersministerie trekt dit jaar extra geld uit voor de binnenvaart: in totaal 20 miljoen euro. Dat is bestemd voor het verduurzamen van de binnenvaartvloot en het realiseren van vaarwegprojecten.
De begroting voor 2022 is definitief en voor de binnenvaart zijn er in laatste instantie nog wat extraatjes gevonden. Sectorvertegenwoordigers in Duitsland zijn daar tevreden over. Tegelijkertijd kijken ze wel bezorgd vooruit naar de begroting voor 2023.
Het budget voor het vlootmoderniseringsprogramma wordt opgetrokken van 30 naar 40 miljoen euro. Via dit programma ondersteunt het verkeersministerie de verduurzaming van de vloot en andere maatregelen om de positie van de sector te versterken.
De 10 miljoen euro extra zijn volgens BDB-directeur Jens Schwanen hard nodig. “Vorig jaar is er meer subsidie aangevraagd dan dat er beschikbaar was. Veel binnenvaartbedrijven hebben achter het net gevist.”
Meer personeel
De Duitse vaarwegbeheerder kan 59 extra banen creëren voor activiteiten rond klimaatbescherming, duurzaamheid, infrastructuurprojecten die bovenaan de lijst staan, versneld plannen en digitalisering. 11,5 fulltimebanen worden specifiek toegewezen aan projecten op de Rijn en het Wesel-Datteln-kanaal. De BDB noemt dit een positief signaal, maar nog niet voldoende. De WSV heeft immers een tekort aan honderden ingenieurs.
Verder is de gevreesde verlaging van de subsidie voor multimodale overslaginstallaties van de baan. Er komt zelfs 5 miljoen euro extra bij. Daar is met name binnenhavenorganisatie BöB erg tevreden over. Deze subsidieregeling wordt in de loop van dit jaar grondig herzien. De BöB hoopt dat de regeling hierdoor krachtiger wordt. Er is niet alleen meer steun voor vervangingsinvesteringen nodig, maar ook een vereenvoudiging van de procedures om subsidie aan te vragen.
Vaarwegen
Voor onderhoud en uitbouw van de vaarwegen heeft het verkeersministerie 5 miljoen euro extra gekregen. Daarmee staat voor dit jaar voldoende geld ter beschikking.
Binnenkort beginnen in Duitsland de begrotingsonderhandelingen voor 2023. Er dreigt een financieringstekort van 500 miljoen euro voor de vaarwegen, waardoor geplande en lopende projecten vertraging kunnen oplopen.
BöB en BDB wijzen erop dat dit indruist tegen de afspraak in het vorig jaar gesloten coalitieakkoord om de modal shift te ondersteunen. Ook voor het bereiken van de klimaatdoelstellingen is dit niet bevorderlijk. De toestand van veel sluizen, bruggen en andere kunstwerken zou erop achteruitgaan en de bevoorrading van de industrie komt daardoor in gevaar.