Duitse politiek wil steunpakket voor vlootmodernisering

0
Reichstag Berlijn
Het Duitse parlementsgebouw in Berlijn. (foto Craig)

In de aanloop naar de Bondsdagverkiezingen in september hebben de politieke fracties in het Duitse parlement een gezamenlijke visie behandeld op de toekomst van de maritieme industrie. Hierbij zijn ook veel binnenvaartonderwerpen aan bod gekomen. Waaronder een steunpakket voor vlootmodernisering.

De zogenoemde Maritimer Antrag is een jaarlijks terugkerend fenomeen ter voorbereiding op een aantal nationale maritieme congressen in Duitsland. Hij wordt beschouwd als een politieke leidraad om de maritieme industrie slagvaardig te houden en omvat dit jaar zo’n honderd losse maatregelen.

Steunpakket

Binnenvaartorganisatie BDB stelt tevreden vast dat ook de binnenvaartsector uitgebreid aan bod komt. Zo zetten de politieke partijen zich in voor de spoedige realisatie van alle punten uit het Masterplan Binnenvaart die nog niet zijn uitgevoerd. Een van de belangrijkste bouwstenen hierin is het uitrollen van een steunpakket voor vlootmodernisering. Duitsland hoopt hiervoor deze maand toestemming te krijgen van de Europese commissie.

Verder pleiten de fracties ervoor dat de staat opleiding en omscholing in de binnenvaart blijft ondersteunen. Ze vragen ook subsidie voor walstroominstallaties in havens en de nieuwbouw van overslaginstallaties voor bulk- en stukgoed. Er zou tevens een financiële prikkel moeten komen voor containerdiensten op de vaarwegen, om zo meer containervervoer over te hevelen van de weg naar het water.

Geld voor infrastructuur

Voor de modernisering van natte infrastructuur en beschikbaarheid van duurzame scheepsbrandstoffen moet de komende jaren voldoende budget worden uitgetrokken. Om projecten te versnellen heeft vaarwegbeheerder WSV extra personeel nodig en moeten plan- en vergunningstrajecten worden aangepast. In het kader van de energietransitie vragen de fracties dat voormalige overslagterreinen voor kolen eenvoudiger een nieuwe bestemming kunnen krijgen.

Tot slot moet de binnenvaart versneld kunnen digitaliseren. Dit betekent onder meer dat gaten in het 4G-netwerk langs de vaarwegen worden weggewerkt en dat er vooruit wordt gekeken naar 5G.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.