Waterstofduwboot Elektra te water

0
duwboot Elektra
(foto BEHALA)

Bij scheepswerf Herman Barthel in het Duitse Derben (Saksen-Anhalt) is de Elektra te water gelaten. Deze emissieloze duwboot vaart op gasvormige waterstof, die met behulp van brandstofcellen wordt omgezet in stroom voor de elektromotoren.

De Elektra is een gezamenlijk project van het Havenbedrijf Berlijn (BEHALA) en partners, onder leiding van de Technische Universiteit Berlijn. De bouw van het vaartuig kost 13 miljoen euro en wordt door de Duitse overheid gesubsidieerd.

De partners willen ervaring opdoen met het bouwen en exploiteren van een emissieloos schip. De Elektra is zo ontworpen dat hij in principe qua prestaties en exploitatiekosten niet hoeft onder te doen voor een conventionele duwboot.

Berlijn-Hamburg

Met de tewaterlating bij scheepswerf Barthel zit de bouw er bijna op. De warmtepompen, brandstofcellen en elektrische motoren zitten al aan boord. De komende weken wordt de Elektra verder afgebouwd. Daarna gaat men alle losse installaties en het totale energiesysteem in bedrijf stellen. Als alles volgens plan verloopt, kan de Elektra eind augustus naar Berlijn varen. De duwboot wordt ingezet voor goederenvervoer in de Duitse hoofdstad en tussen Berlijn en Hamburg.

Voor scheepswerf Barthel en de toeleveranciers is de bouw van de Elektra een innovatief en bijzonder project. Binnen de beperkte ruimte aan boord moet veel geïnstalleerd worden. Het bekabelen van de elektrische componenten, energie-opwekkers en -verbruikers is uitdagend, net als de bewakings- en besturingstechnologie. Over het hele schip is ongeveer twee kilometer aan kabels verlegd, gaande van dunne dataleidingen tot vuistdikke stroomleidingen.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.