Binnenvaart heeft wensenlijstje al klaar voor nieuwe Duitse regering

0
Op zondag 26 september zijn de Duitse Bondsdagverkiezingen. (foto Westlight)

Aanstaande zondag stemt Duitsland voor een nieuwe Bondsdag en dat gaat een nieuwe regering opleveren. Binnenvaartorganisatie BDB heeft alvast een wensenlijstje klaar.

De BDB heeft zijn verwachtingen gebundeld in een prioriteitendocument. Het gaat om maatregelen op het vlak van infrastructuur, vlootmodernisering, modal shift en gekwalificeerd personeel. Als belangrijkste eis noemt de bond het verder uitvoeren en bijwerken van het Masterplan Binnenvaart. Dit actiepakket voor de binnenvaart is door de huidige regering ontwikkeld, in overleg met de sector.

Opleidingsschip

De Duitse overheid heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de modernisering van het schoolschip RHEIN. De BDB vraagt het nieuwe kabinet, dat na de Bondsdagverkiezingen van 26 september geformeerd wordt, deze financiële steun te blijven geven.

De focus ligt momenteel op de ligplaats van het schoolschip. Die is er erbarmelijk aan toe. De oevertrap staat onder water en de oever is aan het wegspoelen. De bolders om het schip vast te maken, zijn deels kapot. Bovendien moet het havendok worden gebaggerd; in de zomermaanden en bij laag water ligt het schip regelmatig op de bode, wat schade veroorzaakt aan het vlak.

Naar het voorbeeld van België en Nederland zou de Duitse binnenvaart graag ook een klein en modern opleidingsschip voor jongeren in opleiding willen hebben. Met de nieuwste technologie aan boord en een duurzame aandrijving. Onderverdeeld in drie secties voor droge lading, natte lading en passagiersvaart. Ook jongeren die bij de WSV worden opgeleid, zouden er gebruik van kunnen maken. De BDB denkt aan een schip van circa 50 meter. De kosten hiervan, ongeveer vier miljoen euro, kan de sector niet alleen dragen.

Vaarwegen

Voor onderhoud aan en uitbreiding van de vaarweginfrastructuur is volgens de BDB jaarlijks 1,6 miljard euro nodig. De bond hamert erop dat vaarwegprojecten volgens plan worden uitgevoerd. De binnenvaart zou gecompenseerd moeten worden voor achterstallig onderhoud en projectvertragingen omdat schippers delen van het vaarwegennet slechts beperkt kunnen benutten.

De BDB verwacht ook dat de nieuw te formeren regering samen met de industrie de maatregelen uit het Actieplan Rijn omzet. Ook Zwitserland houdt zich intensief bezig met dit thema. Gletsjerwater uit de Zwitserse Alpen is dan ook voor 30 procent verantwoordelijk voor de waterstand in de Rijn. Het afsmelten van gletsjers zal op termijn leiden tot een toename van laagwaterperiodes op de Boven- en Middenrijn.

Extra ligplaatsen

Verder heeft de sector behoefte aan extra ligplaatsen. Voorzieningen waar men niet alleen de auto kan afzetten en afval kan weggooien, maar ook onbeperkt toegang tot walstroom heeft. Er moeten in heel Duitsland dezelfde walstroomstations komen waar schippers 24/7 elektriciteit kunnen afnemen.

Tot slot verwacht de BDB dat de overheid nog tot minimaal eind 2025 subsidie verstrekt voor de verduurzaming en vernieuwing van de binnenvaartvloot. De bond vraagt hiervoor voldoende budget vrij te maken. Ook is onderzoek nodig naar leningen tegen een lage rente en garanties voor verduurzamingsprojecten. De overheid zou daarnaast ook de bouw van nieuwe, kleine schepen en schepen met een geringe diepgang financieel moeten ondersteunen.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.